Tijden veranderen: kiezen of delen voor Chinese fabrikanten

Column Robin Tabbers | Verbonden aan advocatenkantoor Shanghai

25 september 2013

De economie staat niet stil en ook zakendoen in China is aan verandering onderhevig. Europese ondernemers sluiten steeds meer langetermijncontracten af met hun Chinese leveranciers. Waarom is dat?

Waar relaties met Chinese bedrijven vroeger vooral waren gebaseerd op bestellingen op de korte termijn, is de behoefte aan standaardisatie nu veel groter. Omdat het Chinese product meestal slechts een onderdeel is van de internationale supply chain, wil je als ondernemer de situatie vermijden waarin een vertraagde of gebrekkige levering van een Chinese fabrikant je hele productieketen in de war schopt.

Gestegen prijzen

Bovendien zijn de prijzen in de Chinese kustprovincies de afgelopen jaren gestegen. Lage prijzen boden bedrijven voorheen de ruimte om de kosten van eventuele gebreken in te calculeren. In combinatie met de economische crisis van de afgelopen jaren hebben de stijgende prijzen er echter voor gezorgd dat deze ruimte steeds kleiner en kleiner is geworden. Het is economisch gezien dan ook niet meer haalbaar voor bedrijven om deze kosten op te vangen.

Resultaat; Chinese fabrikanten die niet voldoen aan de strengere eisen, zijn niet langer gewenst. Gedetailleerde contracten worden daarnaast ook steeds belangrijker.

Geen contracten

Het sluiten van een goed contract is voor de meeste Europese ondernemers niet nieuw, maar voor hun Chinese zakenpartners vaak wel. In het verleden weigerden veel Chinese bedrijven contracten – immers, die creëeren verantwoordelijkheid en dat kost geld. Veel Europese ondernemers hebben dit geaccepteerd om zo de lucratieve deals in China te kunnen sluiten. Maar de tijden zijn veranderd en Chinese leveranciers zullen dit uiteindelijk ook moeten inzien, willen ze in de toekomst nog zaken kunnen doen met westerse bedrijven. 

Auteur

Robin Tabbers