3 tips voor de branding van je onderneming

Column 99designs | Hoe haal ik alles uit mijn merk?

19 april 2018

Het ontwikkelen van het merk achter je (kleine) onderneming omvat meer dan het kiezen van een logo en het bepalen van de kleuren van je huisstijl. Branding gaat over je product, je medewerkers en je klanten. Om al het mogelijke uit je merk te halen, volg je de volgende drie stappen.

In vijf stappen een bedrijf starten

MKB in Beeld 2020

1. Verfijn het brandingverhaal van je onderneming

Jouw merk is de boodschap van je onderneming en die boodschap begint met jouw verhaal. Je kunt medewerkers, klanten en investeerders boeien door je persoonlijke verhaal op een natuurlijke manier te vertellen:

  • Hoe ben je op dit idee gekomen?

  • Wat heeft je doen beslissen om het te lanceren?

  • Hoe zie je jouw toekomst?

Als je medewerkers (potentiële) klanten ontmoeten, moeten ze dit verhaal kennen en kunnen delen. Denk daarom na over de manier waarop je het verhaal vormgeeft, zodat medewerkers en klanten het wíllen delen. Denk ook na over hoe het verhaal jou onderscheidt – en voorsprong geeft op je concurrenten.

2. Bepaal je naam

Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken, en voor veel klanten vormt de bedrijfsnaam deze eerste indruk. In een overvolle marktplaats kan de juiste naam de sleutel tot succes betekenen, terwijl een slechte naam je kansen met nieuwe klanten kan verpesten.

Overweeg je een woordspeling of een bekende kreet? Slaap er nog een nachtje over. De naam kan nú pittig klinken, maar mogelijk ontstaan er problemen als je je werkzaamheden gaat uitbreiden naar een nieuwe markt waar de woordspeling niet zinvol is, of gewoon niet grappig.

Denk ook na over je URL en hoe die eruitziet als iemand hem intikt of aanklikt.  Dit voorkomt URL’s als www.whorepresents.com (Who Represents), www.penisland.net (Pen Island) en www.powergenitalia.com (Italiaanse stroomleverancier).

En vergeet niet de vindbaarheid van je naam te checken met de Google Keyword Planner. Dit om te zorgen dat je in de zoekresultaten verschijnt van eventuele klanten. Met de perfecte combinatie van woorden kom je tot een beter resultaat.

3. Definieer je look

Pas als je zeker weet dat je je verhaal en naam met de wereld kunt delen, ben je klaar voor de volgende stap: nadenken over hoe je wilt dat je merk eruit komt te zien. Er zijn oneindig veel opties om je verhaal en product te ondersteunen. Bijvoorbeeld via stijl, lettertype, kleurenschema’s, mascottes, 3D en meer. Haal het maximale uit je designer en geef diepgaande instructies, die in ieder geval de volgende informatie bevatten:

  • Jouw merk en onderneming. Deel informatie over je doelen, markt(en), locaties en over de demografie van je doelgroep.

  • Industrie en concurrenten. Wat vind je goed aan andere ontwerpen, en wat wil je per se voorkomen in jouw branding?

  • Waarden, gevoel en boodschap. Wat wil je dat het ontwerp over jou communiceert?

  • Kleuren en beeld. Zoek kleuren, afbeeldingen en ideeën die samen een algemene richting of een thema aangeven. Voeg ze toe aan Pinterestborden en door gebruik te maken van poll apps, kun je hierover naar de mening van collega’s, mentoren, familie en vrienden vragen. Als je bang bent dat je een verkeerde keuze maakt, kun je altijd nog de Kuler tool van Adobe inschakelen.

  • Technische specificaties. Schrijf iedere technische specificatie op die je van de designer moet ontvangen. Denk aan formaat, vorm of lettertypes. Als je hier zelf aan wilt werken, 

Auteur

Tamara Wouda