De mythes over elektrisch rijden

Wat heb je nu echt aan een elektrische auto?

11 januari 2016

Elektrisch rijden is hot. Althans, er wordt veel over gepraat en geschreven. Niet altijd in positieve zin. De EV (Elektrovolt) is een hype, hij is duur, onpraktisch, log of vervuilend: er doen nogal wat vooroordelen de ronde. Wij nemen er vijf onder de loep.

1. Een EV is klimaatneutraal

Een volledig elektrisch aangedreven auto zou klimaatneutraal zijn, denken sommigen. De auto stoot immers geen uitlaatgassen uit.

We vroegen het Gijs Bosman. Hij is specialist techniek en duurzaamheid bij BOVAG, de brancheorganisatie voor mobiliteitsretail. “Dat is inderdaad niet waar” aldus Bosman. “Bij de productie van de elektriciteit waar de auto op rijdt, komen tot op heden wel degelijk CO2 en andere al dan niet schadelijke gassen vrij. Wanneer de elektriciteitsproductie groener wordt, gaat de uitstoot per kilometer van EV's wel omlaag. Maar het is dus zeker niet zo dat EV's helemaal geen uitstoot veroorzaken. Een groot voordeel is wel, dat EV's het lokale milieu niet belasten. Met name in steden is de luchtkwaliteit zorgwekkend. Uitlaatgassen dragen daar in belangrijke mate aan bij. Een groter het aandeel EV's in het stadsverkeer is een effectief middel voor betere luchtkwaliteit.”

2. EV's zijn niet praktisch

In een

Gijs Bosman: “De actieradius van EV's is inderdaad beperkt. En je moet hem vervolgens weer opladen, en dat kost tijd. Maar dat is in de meeste gevallen geen drama. De gemiddelde Nederlandse autorit is 15 kilometer. De actieradius van de huidige generatie EV's is 200 kilometer. Zelfs als je op 50 kilometer afstand van je werk woont, kun je zonder tussentijds opladen heen en weer. Wil je verder weg, dan krijg je wel te maken met praktische vraagstukken. Een accu volledig opladen kost vier uur, vaak meer. Er zijn modellen met de mogelijkheid tot snelladen. Die kun je in 30 minuten op 80 procent brengen. Maar er zijn nog maar heel weinig snelladers voorhanden. Je kunt dus zeggen dat de EV onpraktisch is voor mensen die de hele dag op de weg zitten. Maar voor woon-werkverkeer en af en toe een afspraak is een EV uitstekend geschikt.”

3. EV's rijden voor geen meter

Elektrische auto's zijn logge hokken. Je hoeft bij het stoplicht nog net niet te steppen om hem op gang te krijgen. En ze zijn nog lelijk ook.

Gijs Bosman: “Een elektromotor heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van een benzinemotor. Ook bij lage toerentallen leveren ze namelijk een hoog koppel. Daardoor zijn elektromotoren veel efficiënter bij het optrekken dan verbrandingsmotoren. Elektroauto's zouden dus als een pijl uit een boog weg kunnen schieten, veel sneller dan de gemiddelde conventionele auto. Om ongelukken te voorkomen, stellen fabrikanten hun EV's af alsof het conventionele auto's zijn. Mogelijk zijn sommigen daarin wat conservatief. Maar dat ligt dus niet aan het feit dat de auto elektrisch aangedreven is. Een bijkomend voordeel van EV's is, dat ze muisstil zijn. Je hoort alleen de banden en de wind. Dat is even wennen. En de echte petrolhead zal het grommen van de motor missen. Maar dat is een kwestie van smaak. Net als het uiterlijk, trouwens. Daar doe ik geen uitspraken over.”

4. In de koude helft van het jaar heb je maar de helft van de capaciteit

Zodra de temperatuur onder de 10 graden zakt, verliezen de accu's razendsnel aan capaciteit. In de winter heb je dus nog minder actieradius.

Gijs Bosman: “Het is waar dat lithiumion-accu's, die in EV's gebruikt worden, bij flinke kou minder goed werken. Rond het vriespunt ben je wel een paar procent capaciteit kwijt. Maar pas als het echt stevig vriest wordt dat effect substantieel. Hoeveel precies, dat verschilt per fabrikant. Een Zweedse autobouwer houdt meer rekening met koude dan pakweg een Italiaanse. In het extreemste geval ben je misschien 25 procent van je capaciteit kwijt, maar dan moet het ook 25 graden vriezen.”

Capaciteitsverlies door kou mag dan niet zo'n issue zijn, er zijn ook nog andere effecten die de actieradius kunnen inperken, aldus Bosman. “De energie voor de verwarming en de koplampen gaan ten laste van de kilometers die je kunt maken. Hetzelfde geldt voor de airco en de bediening van de ramen wanneer het warm is. Afhankelijk van hoe comfortabel je het wilt hebben, zul je wat actieradius moeten inleveren. Maar capaciteitsverlies door koude hoef je in het milde Nederlandse klimaat niet te vrezen.”

5. Over vijf jaar rijden we allemaal elektrisch

De elektrische auto is bezig aan een onstuitbare opmars en verdringt conventionele auto's in rap tempo van de markt.

Gijs Bosman: “Bij fietsverkopen is zoiets wel aan de gang met de e-bike. Die gaan als warme broodjes over de toonbank. Maar de techniek voor elektrische automobiliteit is nog volop in ontwikkeling. Je ziet dat de EV nog lang niet voor iedereen aantrekkelijk is. Daarnaast is er natuurlijk nog een slag te winnen in de PR, zoals wel blijkt uit deze mythes die er leven. Ik houd het erop dat er tegen 2020 zo'n 200.000 EV's rondrijden in Nederland, op een wagenpark van 8 miljoen.”