Ontslag door bericht op social media

Column John de Waard | Even opletten dus...

12 juni 2017

Volgens dagblad Metro volgt 10 procent van de ontslagen op een domme tweet of post op Facebook. Blijkbaar hebben werknemers niet helemaal door dat hun baas ook wel eens op social media actief is. Een melding als ‘ik heb me net ziek gemeld en ga nu even lekker shoppen’ is niet helemaal verstandig. Een arbeidsconflict is zo maar geboren. Even opletten dus wat je Tweet, Facebookt of WhatsAppt.

Whitepaper Kantoor in de Cloud

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Mentaliteit

Nu heb je als mkb’er nauwelijks tijd om je met social media bezig te houden, laat staan met de social media activiteiten van je werknemers, maar het is toch wel even schrikken als je dat leest. Of niet? Rechtsbijstandsverzekeraar DAS heeft geconstateerd werknemers heel naïef omgaan met de impact van dergelijke media en dientengevolge loopt een stijgend percentage tegen de lamp. Nu kun je je afvragen of het sowieso verstandig is ze in dienst te hebben als die werknemers zo dom zijn dat ze dat zelf niet door hebben of blijkbaar zo’n mentaliteit hebben. Ook als ze het niet melden zullen ze dan wel ‘een onderhuidse neiging om niet het maximale te doen’ hebben. Om het maar zachtjes uit te drukken.

Herken emoties

Dan komt zo’n bril als Google Glass met een ‘stemming-app’ wel mooi van pas. Als je ze dan de eerste dag nadat ze terugkeren van hun ziekte spreekt, kun je meteen de stemming peilen. Er is trouwens ook onderzoek geweest naar het onderscheid tussen echte en valse emoties. Het blijkt dat een computer daar veel beter mee overweg kan dan een mens. Volgens de Universiteiten van Toronto en San Diego is een computer veel beter in staat te herkennen of iemand staat te simuleren, dan wanneer de chef personeelszaken zelf kijkt. Dus zodra er een van ziekte terug keert, goed aankijken met die bril en voor de zekerheid ook even achter een computerscherm zetten. De moderne leugendetector achterhaalt de waarheid wel…

Mensenkennis

Maar als je een beetje mensenkennis hebt, en gemiddeld heeft een mkb’er dat toch wel, gezien zijn veelal directe(re) contacten met zijn personeel, de klanten en de markt, weet je toch al wat voor vlees je in de kuip hebt? Daar heb je toch geen Google Glass of ‘computer met emotieherkenning’ voor nodig?

Dat de meeste fraude intern plaatsvindt wisten we ook al. Daar kan geen beveiliging tegen op. Dus hoe lang duurt het voordat iemand op het idee komt om zijn/haar gezicht helemaal strak te laten ‘botoxen’, zodat er geen enkele emotie meer valt af te lezen?

Auteur

John de Waard