LinkedIn meest gebruikte sociale netwerk ondernemers

Kenniszoekers en netwerkers

09 juni 2014

LinkedIn is het meest gebruikte sociale netwerk door ondernemers. Facebook en Twitter volgen op ruime afstand. Google Plus geniet bij ondernemers nauwelijks enige bekendheid. Dat blijkt uit onderzoek door organisatieadviesbureau KplusV in samenwerking met Yellow Walnut.

E-book Eerste hulp bij Social media

Netwerkers zitten op LinkedIn

Ondernemers typeren zichzelf in hun online gedrag vooral als kenniszoekers (29,4%) en netwerkers (23,4%). Van de kenniszoekende ondernemers is 90% op LinkedIn te vinden, bij de netwerkers zelfs 100%.

Ondernemers gebruiken LinkedIn vooral om te netwerken, om op de hoogte te blijven van nieuws en interessante thema’s en om specifieke bedrijven of personen te volgen. Daarnaast gebruiken ze LinkedIn als leadgenerator voor hun eigen onderneming.

Facebook meer persoonlijk

Facebook wordt door 70% van de ondernemers gebruikt, waarbij de doeleinden wel uiteenlopen. Ondernemers gebruiken Facebook vooral om actief te reageren op andermans berichten, interessante berichten te delen met eigen volgers en om zelfgemaakte content te creëren, publiceren en distribueren.

Twitter voor nieuws

Van de ondernemers is 60% actief op Twitter. Dit sociale netwerk wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het nieuws, bedrijven en personen te volgen en om items te delen met volgers.

Google Plus relatief onbekend

Slechts 15% van de ondernemers zegt actief te zijn op Google Plus. Zij zijn zich er niet van bewust dat deelname aan dat sociale netwerk de online vindbaarheid van hun onderneming ten goede kan komen. 

Auteur

Flip Schultz