'De nieuwe generatie wil geen boor, maar een gat in de muur'

Harmen van Sprang (ShareNL) over delen en ondernemen
Auto’s, huizen, boormachines: deelplatformen springen als paddenstoelen uit de grond. Is het een tijdelijke trend of moeten ondernemers zich voorbereiden op een nieuwe economie? Harmen van Sprang van ShareNL denkt het laatste.
Wat zijn de trends voor 2014?
Klik hier
Download MKB Trends 2014
Naar MijnMKB
Hoe start ik een onderneming?
Klik hier
In vijf stappen een bedrijf starten
Naar MijnMKB
ShareNL is een kennis- en netwerkplatform dat alle deelinitiatieven wil verbinden. Harmen van Sprang en zijn kompaan Pieter van de Glind doen onderzoek en organiseren rondetafelgesprekken tussen ondernemers in de deeleconomie, overheden en gevestigde bedrijven. De oprichters van ShareNL geloven dat de economie echt aan het veranderen is. Om te overleven, moeten ondernemers inspelen op de nieuwe wensen van de maatschappij.
 

Van bezit naar gebruik

"Voor de verandering zijn een aantal oorzaken”, vertelt Van Sprang. Hij spreekt voor een zaal van twintig (zelfstandig) ondernemers op flexwerkplek Seats2meet in Utrecht. "De nieuwe economie komt niet alleen tot stand door nieuwe techniek, maar vooral door veranderende cultuur-maatschappelijke waarden.” Daarmee bedoelt hij dat de nieuwe generatie bezit steeds minder belangrijk vindt.
 
"Jongeren denken op een andere manier: ze willen geen boor, maar een gat in de muur. Spullen delen wordt steeds logischer als je denkt in gebruik in plaats van bezit." Terwijl hun ouders de auto als statussymbool zagen, ziet de nieuwe generatie een auto eerder als lastige, vervuilende kostenpost. Een personenauto staat 90 procent van de tijd stil. Door hem te delen, bespaar je geld en hoeven er minder wagens geproduceerd te worden.
 

Uit onderzoek van ShareNL in Amsterdam blijkt dat 84 procent van de Amsterdammers wil meedoen aan een van de deelinitiatieven (AirBnb, Car2go, SnappCar, Thuisafgehaald). Daarvoor hebben mensen een of meerdere van deze motieven:

  • Sociaal (nieuwe mensen ontmoeten, iets goed doen voor een ander)
  • Duurzaam (minder verspilling en vervuiling)
  • Economisch (geld verdienen of kosten besparen)

 

Voorbeeld: BMW en Ford

Van Sprang vertelt dat autobedrijven als BMW nu al inspelen op die ontwikkeling. "Zij moeten veranderen van autoverkoper naar verkoper van mobiliteit." BMW doet dat met een eigen autodeelplatform (DriveNow) en door te investeren in Parkatmyhouse (een platform om je parkeerplek te delen). Ford en autoverhuurder Avis kochten deelplatform Zipcar.
 
"In de toekomst zullen er minder auto's op straat staan, maar de kwaliteit van de wagens moet door het hogere gebruik wel omhoog," denkt Van Sprang. Door mobiliteit te delen en onderling te verhuren, zullen consumenten duurdere, meer duurzame auto's kunnen aanschaffen.
 
 

Waarde toevoegen

"Het is voor veel bedrijven nog een zoektocht: hoe kan jouw sector het beste inspelen op de nieuwe economie? Het belangrijkste is dat je je als ondernemer continu moet afvragen op welke manier je waarde kunt toevoegen voor de consument.," vat Harmen van Sprang samen. Die zit niet meer te wachten op bezit, maar op gebruik.
 
Dat blijkt volgens Van Sprang wel uit het succes van AirBnB (binnen een paar jaar meer waard dan gevestigde hotelketens, zonder ook maar een steen te leggen) en Spotify (betalen voor gebruik van muziek, in plaats van cd's kopen).
 

Veiligheid en vertouwen

Vertrouwen is een randvoorwaarde voor het succes van deelinitiatieven, blijkt uit reacties van het publiek. "Ik wil iemand eerst in de ogen kijken, voordat hij in mijn huis mag logeren," zegt een van de gasten. Logisch: je wilt niet dat je auto, huis of boormachine wordt gestolen of beschadigd raakt. 
 
Dat is voor ondernemers in de deeleconomie op twee manieren belangrijk. Ten eerste moet je zorgen dat je veiligheid faciliteert. Bijvoorbeeld door een verzekering aan te bieden (neem SnappCar als voorbeeld). Ten tweede wekt een goede reputatie vertrouwen. Je kunt online gebruikers elkaar laten beoordelen op betrouwbaarheid en gastvrijheid via een ratingsysteem. "Je reputatie is je hoogste goed in de deeleconomie," besluit Van Sprang.
 
Meer weten over de deeleconomie? Bekijk dossier Crowd Expedition.
 

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten