E-mailmarketing nog steeds meest effectieve verkoopkanaal

7 van de 10 Nederlanders koopt via e-mail

13 november 2014

E-mail mag dan niet meer 'hot' zijn, het is wel hét beste marketingkanaal om je klanten tot een aankoop te bewegen. Uit het Nationaal Email Onderzoek blijkt dat zeven van de tien Nederlanders tot een aankoop overgaat naar aanleiding van e-mail.

Marketing nieuwe stijl

Whatsapp + e-mail

Het eerste online kanaal dat veel Nederlanders ‘s ochtends raadplegen is hun e-mail. Dit geldt zeker voor 35-plussers. Jongere Nederlanders starten het liefst met WhatsApp. Facebook raadplegen velen pas later op de dag. Slechts een minderheid start hier zijn dag mee. Blijkbaar is de leeftijdscategorie 35-44 jaar daarop een uitzondering.

Nederlander ontvangt gemiddeld 94 e-mails per week

Gemiddeld ontvangt de Nederlander elke week 94 e-mailberichten. Dat aantal blijft de laatste jaren vrij constant. De hoeveelheid e-mails neemt toe naarmate we ouder worden. Jongeren ontvangen relatief weinig e-mails (53 per week), terwijl de leeftijdscategorie van 45-54 jaar (130 per week) de meeste e-mails leest.

Geen reclame via social media a.u.b.

Wij ontvangen liever geen reclameboodschappen via LinkedIn, Facebook of Twitter. 

Maar liefst 72 procent van de Nederlanders geeft aan reclame het liefst terug te zien in de inbox. Ook de fysieke brievenbus doet het nog steeds goed: een foldertje of DM-brief via de post staat met 19 procent op de tweede plek. Alle andere kanalen komen niet boven de 5 procent uit.

Uitschrijven nog punt van aandacht

Uiteraard schrijven mensen zich op gezette tijden ook uit voor e-mailcommunicatie. Dat blijkt in de praktijk echter niet altijd een garantie voor het uitblijven van e-mail. Gemiddeld geeft maar liefst 36 procent aan toch nog e-mails te ontvangen na een afmelding. Aandachtspuntje!

Aan het onderzoek namen 1902 respondenten deel, gelijkelijk verdeeld over zeven leeftijdscategorieën.

Auteur

Flip Schultz