7 voordelen van CRM

Bedien je klanten sneller en gerichter

31 maart 2020

Een goede CRM-strategie en een goed CRM-systeem kunnen je bedrijf veel opleveren. De basis is dat CRM tot een betere stroomlijning leidt van al je processen rondom klanten en klantcontact. In dit artikel 7 voordelen en 3 aandachtspunten.

CRM, facturatie en projectmanagement in 1 online tool

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Winst

Een goed CRM (Customer Relationship Management) kan de winstgevendheid van je bedrijf direct of indirect vergroten. Doordat je processen efficiënter zijn ingericht zal dat al snel te zien zijn op je balans. Je kunt beter sturen op de actuele stand van zaken en zo de kwaliteit van je service en je product sneller aanpassen. Zo kun je meegroeien met de behoeften van je klant en je concurrent voorblijven. Zorg wel dat je CRM op een juiste manier toepast. Werk met een methode en systeem dat in de basis niet te duur is, maar wel met je bedrijf en je behoeften mee kan groeien. Als je met een CRM-systeem gaat werken, zorg dan dat de doelen en de meting daarvan helder zijn, zodat je goed kunt sturen en bijsturen.

7 voordelen

  1. Beter inzicht in klantgegevens

  2. Betere klantenservice

  3. Snellere doorvoering van feedback

  4. Efficiëntere verkoopcyclus

  5. Hogere productiviteit

  6. Minder personele lasten

  7. Beter inzicht in voortgang en doelen

3 aandachtspunten

  1. Investeer alleen in een duur systeem als het rendabel is

  2. Zorg dat je organisatie ermee kan werken

  3. Werk met duidelijke doelen 

Ondernemers over CRM

Martijn Roordink, oprichter en directeur van Spaces:

“CRM geeft inzicht in onze doelen. We willen van minuut tot minuut kunnen zien wat er in het bedrijf gebeurt en geloven in volledige transparantie. We weten op elk moment wat er gebeurt en kunnen in onze facturen naar de klant alles helder verantwoorden.”

Hans Knipscheer, oprichter en eigenaar van Racktime:

“Ons CRM stelt ons in staat betere diensten te verlenen aan onze klanten. We zijn hierin zelfs zo ver gegaan dat we ons bedrijf een andere tagline hebben gegeven: The Fieldcare Company, ‘de manier van slim samenwerken om betere resultaten te behalen in het veld’.”

Ben Woldring, oprichter en CEO van Bencom Group:

"Op onze website Gaslicht.com kun je direct via een eenvoudig formulier overstappen op een nieuwe energieleverancier. Alle informatie wordt daarbij opgeslagen op de juiste plek en een workflow wordt automatisch in gang gezet vanuit ons CRM-systeem. Het begint met een bevestigingsmail en daarna volgen nog een aantal klantcontacten, tot en met een herinneringsmail als het contract aan vernieuwing toe is."

Auteur

Raphael Klees