Het benoemen van je relatie

Column Bart Groothuis | Van scharrel naar partnership
In onze krant (het AD) van 14 februari jl (Valentijnsdag) stond een leuk artikel over ‘het benoemen van de relatie’. In mijn tijd had je een vriendin, een serieuze vriendin, een verloofde en was je daarna getrouwd. Maar zo werkt dat allemaal natuurlijk niet meer.
Wil je meer columns lezen?
Klik hier
Ga naar MKB Columns
Lees verder
Het zijn natuurlijk ook wel termen uit de-oude-doos en kennelijk vinden jonge mensen het zelfs in deze tijd eng om een duidelijke typering te geven van de relatie die ze met iemand anders hebben. Zo las ik dat een ‘Kwarrel’ de moderne term is voor een “Kwalitatieve Scharrel’. Dat wil zeggen dat je met de persoon in kwestie scharrelt (een vaste sekspartner) maar dat het potentieel ‘Prela materiaal’ is. En ‘Prela’ wil dan zeggen dat je wel exclusief bent voor elkaar (dus geen seks meer hebt met een ander) maar dat je het woord ‘Relatie’ nog niet durft uit te spreken.


B2B relaties

Ik heb genoten van het artikel en vooral ook omdat ik veel overeenkomsten zie met B2B relaties. Ook die kunnen zich ontwikkelen van één keer zaken doen en dan denken “pff, dat was eens maar nooit weer” tot “wij blijven zaken doen, zolang wij hier werken.” Ik heb zoeven al wat termen uit ‘Het Woordenboek’ laten vallen en gebruik dezelfde termen nu voor B2B relaties.
 

One business stand als variant op de onenigthstand

Deze klant heeft één keer zaken met je gedaan, maar er is absoluut geen klik en het is ‘tot nooit meer ziens’. En jij bent ook blij dat deze klant achter de horizon verdwijnt.
 

Twarrel:

Een twijfelachtige scharrel. Deze klant heeft je een paar opdachten gegeven, maar een echte klik is er niet. Komt er een volgende keer?
 

Scharrel:

Ja, dit begint serieuzer te worden. Je merkt dat deze klant vaker bij je komt en jij begint je ook meer te verdiepen in deze klant.
 

Kwarrel:

Een kwalitatieve Scharrel. Het gaat wel echt wat worden. Potentieel prelamateriaal.
 

Prela:

Een oefen relatie. De klant kiest voor dit type opdrachten exclusief voor jou. En jij stemt ook steeds enkele van jouw processen op die van deze klant af.
 

Rela:

Je kent elkaar al door en door. Je spreekt nog niet van Partnership, maar je bent er niet ver meer vanaf.
 

Partnership/Relatie:

Jij en je klant werken verregaand samen. Je klant komt voor opdrachten exclusief bij jou en jij past je werkwijzen en productieproces verregaand aan deze klant aan.
 
Wie mijn boek ‘Creëer een band met je klant’ gelezen heeft, zal het duidelijk zijn dat mijn voorkeur uitgaat naar een partnership relatie met de klant. Het is misschien minder spannend, maar scheelt je een heleboel ‘gejaag’ en geeft rust, stabiliteit en zekerheid. Voordelen voor beide partijen, streven naar win-win. Je klant hoeft niets steeds op zoek naar een leverancier en weet dat hij bij jou een faire prijs betaalt voor een goed product, of een goede dienst en goede service en jij hoeft niets steeds weer op zoek naar weer een nieuwe klant. Nee, jij weet dat deze klant je trouw blijft omdat jij ook trouw aan hem bent. Een echt Partnership relatie dus.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten