Bereken je omzet en brutowinst per medewerker

Rendement van je personeel: wat is de omzet per fte?

samenwerken-kantoor-man-vrouw-creatief-personeel

Je omzet en je winst houd je ongetwijfeld goed in de gaten. Maar hoe staat dit in verhouding tot het aantal medewerkers in je bedrijf? Levert je team wel het gewenste rendement op? Het kan nuttig zijn om je winst en omzet per fte te berekenen. Waarom is dat zo en hoe pak je dat aan?

Omzet per fte

Je omzet per medewerker wordt ook wel uitgedrukt in omzet per fte (fulltime-equivalent). Waarom is het nuttig je omzet per fte te weten? “Een goed overzicht van de kosten en opbrengsten per medewerker is noodzakelijk voor een gezonde bedrijfsvoering”, zegt senior adviseur Koos Hendrikx van Flynth. “Je omzet en brutowinst gedeeld door het aantal medewerkers biedt inzicht en geeft je nuttig vergelijkingsmateriaal. Het helpt je op tijd bij te sturen als dat nodig is.”

Omzet per fte vergelijken

Je kunt de cijfers van je eigen bedrijf vergelijken met de norm in je branche. Dit wordt ook wel benchmarken genoemd. Probeer de omzet, winst en het aantal medewerkers per bedrijf te achterhalen. Die cijfers vind je bij het CBS, je bank of via je eigen branchevereniging.

De branchecijfers bieden vergelijkingsmateriaal, maar zeggen niet alles over de eigen prestaties, nuanceert Hendrikx: “Als je bedrijf bijvoorbeeld extra service verleent in vergelijking met de concurrentie, moet zich dat wel vertalen naar een hogere omzet per medewerker.”

Omzet per fte berekenen

Hoeveel omzet per medewerker maakt jouw bedrijf? De omzet per fte kun je eenvoudig berekenen. Namelijk:

De jaaromzet gedeeld door het aantal fte’s (1,0 fte = één voltijdsbaan) = de omzet per medewerker

Brutowinst per fte berekenen

Natuurlijk wil je ook weten hoeveel winst per medewerker je bedrijf maakt. Je kunt de brutowinst per fte berekenen op deze manier:

De jaarlijkse brutowinst gedeeld door het aantal fte’s = de brutowinst per medewerker

OPWU berekenen

Je kunt het rendement van je personeel ook uitdrukken in OPWU. OPWU staat voor ‘omzet per gewerkt uur’ of ‘omzet per werkuur’. Je gaat daarbij uit van het aantal gewerkte uren in een bepaalde periode, bijvoorbeeld een maand of een jaar. Dit zet je af tegen de omzet in diezelfde periode. Je kunt dit kengetal gebruiken om de productiviteit binnen je bedrijf te meten.

OPWU berekenen

De omzet per gewerkt uur (OPWU) in een bepaalde periode bereken je als volgt: 

Je omzet (inclusief btw) gedeeld door het aantal gewerkte uren = OPWU

Voor een zuivere verhouding reken je ook je eigen uren mee als ondernemer. Je hebt waarschijnlijk ook meegewerkt en direct of indirect bijgedragen aan de omzet in je onderneming. Om je OPWU te berekenen moet je een goede urenregistratie hebben. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van software Je kunt ook de OPWU per afdeling, team of locatie berekenen. Zo krijg je een beter beeld van het rendement van je personeel.

Omzet vs personeelskosten 

Je kunt nog een stap verder gaan en je personeelskosten ten opzichte van je omzet berekenen. Probeer beide in kaart te brengen en tegen elkaar af te zetten. Natuurlijk mogen je personeelskosten nooit hoger zijn dan je omzet, dan draai je verlies, zeker als je nog andere bedrijfskosten hebt. Om je bedrijf financieel gezond te houden mogen je personeelskosten nooit meer dan 60% van de omzet bedragen. Dit kan per branche en bedrijf verschillen (arbeidsintensief of niet), maar het is een goed uitgangspunt voor veel werkgevers.

Inzicht in omzet per medewerker

Natuurlijk zeggen deze cijfers nog weinig over de individuele prestaties van je werknemers. Je weet nog niet hoeveel ieder persoonlijk heeft bijgedragen aan de omzet en winst van je bedrijf. Maar het geeft je wel een beeld van de totale bedrijfsprestatie en de verhouding tussen de opbrengst en het aantal medewerkers.

Lage omzet per medewerker

Een lage omzet per medewerker is meestal een teken dat er onvoldoende wordt gelet op de productiviteit van medewerkers. “Vaak lopen meerdere processen niet goed. We noemen dit wel ‘vijf-voor-twaalf-bedrijven’”, vertelt Hendrikx. “Het is zaak om dan snel in te grijpen in personeels- en inkoopkosten. Het is sterk de vraag of je wel winst maakt.”

Soms is de omzet per medewerker laag, maar de brutowinst hoog. Dit speelt bijvoorbeeld bij arbeidsintensieve ondernemingen, zoals een authentieke bakker die alles zelf op een ambachtelijke manier doet. “Dit type bedrijven kan de productiviteit verhogen door meer te automatiseren. Daarmee kun je mogelijk meer omzet maken met minder arbeidsinspanningen.”

Hoge omzet per medewerker

Is de omzet hoog, maar de winst laag? Dan draai je met weinig personeel veel omzet. Als voorbeeld noemt Hendrikx het concept van Bakker Bart. “Door te werken met halffabricaten heeft de formule meer inkoopkosten, maar minder arbeidskosten. Dit lukt alleen als je continu scherp blijft op de kosten. De omzet is dan maximaal afgestemd op de personeelskosten en inkoop.”

Omzet per fte volgen en begroten

Voor een gezonde bedrijfsvoering is het belangrijk dat je je omzet secuur volgt en voortdurend vergelijkt met de verhouding waar je naar streeft. Daarmee houd je grip op de personeelskosten ten opzichte van de omzet. 

Zo kun je bijvoorbeeld zien of je misschien te scherp hebt begroot. Hendrikx: “Ik hamer er vaak op: werk altijd met een begroting en controleer deze elke week, maand of kwartaal met de werkelijke omzetcijfers. Dan kun je bijsturen als het nodig is.”

Lees meer over het maken van een financieel plan voor je onderneming. En benut tips om je personeelskosten in de hand te houden.

Gezonde omzet per fte bepalen

Wat is een gezonde verhouding voor jouw bedrijf? Naast benchmarken (vergelijken met andere bedrijven) kun je ook een financieel expert of boekhouder inschakelen. Die kan je helpen een streefcijfer te bepalen. Dan weet je precies wanneer er een gezonde verhouding bestaat tussen je omzet en het aantal medewerkers. Ga dus (samen) aan de slag en bereken je gewenste omzet per fte.

Wat vind je van dit artikel?

Raphael Klees

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.