Zes manieren om als klein bedrijf met duurzaamheid aan de slag te gaan

Duurzaam ondernemen als klein bedrijf: Creative Beards geeft het goede voorbeeld

18 maart 2022 5 minuten

Bijdragen aan een duurzame toekomst of sociale gelijkheid: kleine bedrijven of zzp’ers kunnen dat lastig of zelfs zinloos vinden. Maar niets is minder waar. Ook jij kunt een positief verschil maken en anderen inspireren. Dat is precies wat Ted Griffioen met zijn animatiestudio Creative Beards vanaf dag één heeft gedaan.

Animatiestudio voor een betere wereld

Ted Griffioen is oprichter van animatiestudio Creative Beards, waar hij samen met andere zzp’ers animaties, illustraties en infographics ontwikkelt met als doel om de wereld een beetje beter te maken. “Duurzaamheid was vanaf het prille begin een belangrijke focus. Zo begon ik filmpjes te maken toen ik stage liep bij een duurzaam adviesbureau en hadden onze eerste opdrachten meteen al een duurzaam randje. Die filosofie hebben we tot vandaag proberen vast te houden.”

“We maken uitleganimaties met als doel om mensen wat te leren. We willen mensen slimmer maken en de wereld socialer en duurzamer. Dat maakt dat onze opdrachten erg divers zijn. Zo werken we voor diverse sportbonden en leggen we in een video bijvoorbeeld uit hoe mensen op de voetbalclub beter met elkaar om kunnen gaan. Of laten we zien hoe een gemeente werkt aan het aanleggen van fietsroutes, met als doel om burgers te stimuleren wat vaker de fiets te pakken.”

6 manieren om impact te maken als zzp’er of klein bedrijf

Het verspreiden van duurzame en sociale boodschappen is niet de enige manier waarop Creative Beards positieve impact maakt. Ook aan de achterkant van het bedrijf heeft Ted, samen met zijn partners, bewust keuzes gemaakt. Ben je zzp’er of een klein bedrijf en op zoek naar inspiratie? Hieronder lichten we zes manieren toe. 

1. Maak voor jezelf duidelijk waar je positief kan bijdragen

Creative Beards heeft voor zichzelf bepaald hoe ze bijdragen aan een betere wereld. “Onze focus bij Creative Beards is bij te dragen aan het versnellen van transities,” vertelt Ted. “De wereld is in allerlei transities. Of het nu gaat om de energietransitie of de ongelijkheidstransitie: wij proberen continu te kijken hoe we daarop kunnen aansluiten.”

Hierdoor heeft Creative Beards een duidelijke handprint gedefinieerd: De positieve stempel die je als bedrijf op de wereld drukt. Iedere zzp’er of klein bedrijf kan dit doen. Je kennis en vaardigheden inzetten om op sociaal of ecologisch vlak een positief verschil te maken. De vraag is dus: Waar blink je in uit en kún je daarmee meer impact maken? 

2. Bepaal met wie je wel en niet wilt samenwerken

Een duidelijke ambitie betekent soms ook andere opdrachten of opdrachtgevers. “Op basis van onze handprint hebben we 5 kernwaarden opgesteld. Hiermee toetsen we bij iedere inkomende opdracht: Voelen we ons thuis binnen deze opdracht? Het is een reflectiemodel waarmee we die ene opdracht - die naar ons toekomt, maar niet bij ons past - eruit filteren. Je wilt immers niet 2 maanden werken aan iets wat de wereld achteruit doet draaien, toch?”

In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is de klant dus niet altijd koning. Sta je niet achter de visie van een potentiële klant, bijvoorbeeld omdat het bedrijf vervuilend is? Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om geen samenwerking aan te gaan. Sterker nog, spreek je uit en wees kritisch op de klanten waar je je waardevolle tijd en energie in steekt. 

3. Kom betekenisvolle opdrachtgevers of initiatieven tegemoet

Dat gezegd hebbende, hoeven opdrachtgevers natuurlijk niet allemaal op jou af te komen. Je kunt ook zelf op zoek! “Sinds het begin zijn we met Creative Beards ook zelf naar opdrachten gaan zoeken. Welk verhaal slingert nu rond maar moet wat ons betreft breder ondersteund worden? Zo bepalen we de onderwerpen die wij belangrijk vinden - zoals klimaatpsychologie en een burgerraad - en kijken we welke partij erbij gebaat is om deze boodschap te delen.”

Dit kunnen nieuwe opdrachtgevers zijn, maar ook huidige klanten. Zie je als zzp’er kansen bij een klant, naast je huidige opdracht? Leg dat eens voor. Ook kun je met potentiële nieuwe opdrachtgevers een gezamenlijke investering aangaan of een korting aanbieden. Niet alleen een goede manier om je portfolio en netwerk uit te breiden, maar ook een startpunt om meer betekenisvolle projecten op te tuigen. 

4. Denk altijd drie keer na voor je een aankoop doet

Naast het vergroten van je handprint, is het ook mogelijk om met je footprint aan de slag te gaan. Hoe kan je je negatieve voetafdruk als zzp’ers verbeteren? “Je footprint verbeteren is veel gemakkelijker,” legt Ted uit. “Zo hebben wij met Creative Beards aan de inkoopkant een hoop verbeterd. De één heeft zich volledig ondergedompeld in duurzame koffie, waar de ander zich bezighield met het inkopen van groene energie voor ons creatieve verzamelpand.”

Doe bij elke aankoop die je doet - óók als zzp’er - een stapje terug en denk: Is dit de duurzaamste optie? “Als je toch moet kopen, koop dan sociaal, lokaal en duurzaam in. Onze zoektocht naar duurzame koffie was daarnaast super leuk; we hebben allerlei soorten getest. Nu drinken we dus duurzame koffie, hebben we een contract van Pure Energie, vegen we onze billen af met The Good Roll, en ga zo maar door.”

5. Creëer een stok achter de deur

Veel bedrijven hebben zuivere intenties als het gaat om duurzaamheid. Maar in de waan van de dag is het wel eens lastig om alle intenties en plannen in het vizier te houden. Daarom is het soms fijn om een stok achter de deur te creëren. Net als Creative Beards, zou je bijvoorbeeld kunnen werken met contracten en vaste afspraken. 

“Wij worden super enthousiast van het verbeteren van onze impact. Maar hoe kun je dat vast blijven houden? Wat voor ons goed werkt is om dingen contractueel vast te leggen. Zo investeren wij 1% van onze omzet in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door dat contractueel vast te leggen, dwingen we onszelf dat ook daadwerkelijk te doen.”

6. Deel je duurzame keuzes met de buitenwereld

De manieren waarop je als zzp’er een verschil kunt maken, kunnen dus snel opstapelen. Het is gaaf om je bewuste keuzes ook met de buitenwereld te delen, zodat je kunt laten zien waar je als zzp’er voor staat én andere zzp’ers kunt inspireren hetzelfde te doen. Dit heeft ook Creative Beards zo ervaren.

“Wij schrijven blogs over de bewuste keuzes die we maken. Dit dient als naslagwerk, waarmee we niet alleen zelf terug kunnen vinden welke keuzes we hebben gemaakt, maar ook aan anderen kunnen uitleggen waarom we dit zo belangrijk vinden. Zo versterken we onze positionering en is het cirkeltje weer helemaal rond.”

Auteur

Floor Meeder

Voor een duurzame toekomst hebben we meer bedrijven nodig - groot én klein - die het verschil willen maken. Mijn missie? Ondernemers in beweging zetten en hen helpen om op eigen wijze waarde te creëren voor mens en milieu. Dat doe ik door te schrijven, op platformen als deze, en MKB-bedrijven direct te ondersteunen met Etiquet: Een duurzaamheidsstudio die ondernemers helpt het verschil te maken en een plek te bemachtigen in de nieuwe economie.