Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?

Alles over ambitie, groeiplannen en financiering

25 januari 2022 4 minuten

Als ondernemer wil je groeien. Soms uit ambitie, soms uit noodzaak. Wie weet gaan de zaken zo goed dat je tegen nieuwe uitdagingen aanloopt: operationeel, organisatorisch of financieel. Hoe pak je zo'n intensief groeiproces aan en hoe kom je aan de middelen die je nodig hebt?

Je bedrijf laten groeien: wat is je ambitie?

Soms groeit een bedrijf uit noodzaak, maar vaak heeft je bedrijf laten groeien te maken met ambitie. Er zijn genoeg redenen om te groeien, wat wil jij bereiken? Waar wil jij over een paar jaar staan en hoeveel tijd en geld ben je bereid daarin te investeren?

Besef dat er in een groeifase veel binnen je bedrijf verandert. Om die groei goed te begeleiden, heb je structuur, geld en goede plannen nodig. 

Groei betekent verandering

Stel: je hebt een steengoed product gelanceerd waar veel vraag naar is. De verkoop stijgt en daardoor kost het meer werk om dat in goede banen te leiden. Je moet extra personeel aannemen en dat betekent dat je de organisatie meer moet aansturen. Je rol als ondernemer verandert. Je bent niet meer die pionier die vooral met productontwikkeling bezig is, maar je moet opeens manager zijn. Terwijl je groeit, verschuift je focus ongemerkt naar operationele zaken in plaats van verdere groei.

Het groeiplan: het fundament onder groei van je bedrijf

Daarom is een plan zo belangrijk. Om problemen te voorkomen moet je goed voorbereid groeien. Dat begint met het bepalen van je doelen. Waarin wil je groeien? Wil je meer omzet, meer klanten, meer producten of diensten aanbieden, meer personeel? Daarna bepaal je welke strategie daarbij past. Denk aan de structuur van je bedrijf en manieren om aan goed geschoold personeel te komen. Heb je de faciliteiten en technische benodigdheden om je bedrijf goed te laten draaien, ook als het groter wordt? 

Het zijn vragen waarbij je uitgebreid stil moet staan. Daarvoor heb je tijd nodig. Neem de tijd om even afstand te nemen van je bedrijf en na te denken over de bedrijfsvoering en de toekomst. 

Bekijk de video: Het groeiplan: wat is het en wat kun je ermee?

In welke groeifase zit je bedrijf?

Begin met bepalen in welke fase je bedrijf nu zit en wat de groeimogelijkheden zijn. Haal inspiratie uit de manier waarop andere ondernemers het hebben aangepakt. Er zijn daarnaast diverse modellen die je kunnen helpen, afhankelijk van hoe je bedrijf werkt. Een bekend model om de groeifase te bepalen is het groeimodel van Greiner. Daarin is het aantal medewerkers bepalend: hoe meer medewerkers, hoe complexer de organisatie. 

Er zijn in dit model vijf groeifasen:

  1. Pioniersfase (start-upfase): tot 8 medewerkers. Vanuit een nieuw product of nieuwe dienst ontstaat een bedrijf. De oprichter is de drijvende, creatieve kracht die meewerkt in het team. Er is weinig structuur. De nauwe contacten met klanten in de markt hebben grote invloed op de productontwikkeling.   

  2. Managementfase: 8 tot 25 medewerkers. Met dit aantal mensen moet de ondernemer taken aan anderen overlaten die hij eerst zelf deed. Er zijn meerdere managers aangesteld die zaken op orde stellen en structuur geven aan de organisatie. Dit sterke fundament leidt tot verdere groei.

  3. Decentralisatiefase: 25 tot 50 medewerkers. Er komt meer nadruk op middenmanagement, dat de verantwoordelijkheid krijgt over belangrijke taken die eerst nog bij het topmanagement lagen. Dat vergroot de slagkracht van de organisatie, maar leidt ook tot meer behoefte aan communicatie en afstemming.

  4. Standaardisatiefase: 50 tot 150 medewerkers. Er komt meer focus op controle en betrokkenheid bij de doelen van de organisatie. Er zijn misschien meerdere locaties, wat de kans vergroot op cultuurverschillen. Door strakke plannen en organisatiebrede investeringen wordt er meer eenheid aangebracht in producten, diensten, afdelingen en evaluatie van medewerkers.

  5. Samenwerkingsfase: meer dan 150 medewerkers. Om bureaucratie te voorkomen wil het bedrijf zichzelf opnieuw uitvinden. Hierdoor komt de focus bij de afdelingen op innovatie te liggen, waarbij ze moeten samenwerken. Dit kan op verschillende manieren, door bijvoorbeeld multidisciplinaire teams, projectteams, en spin-offs waarbij uitdagingen binnen het team worden opgelost. Als je aandacht besteed aan schaalbaarheid, kan ook deze fase tot grote groei leiden. 

Of je jouw organisatie in dit model herkent of niet: waar het om gaat is dat je beseft dat je bedrijf zich steeds in een andere fase bevindt. En elke fase heeft zo zijn eigen uitdagingen. Als je dat weet, kun je oplossingen bedenken die leiden tot groei.

Financiering van groei

Groeien kost geld: nieuw personeel, machines, extra producten. Je kunt op verschillende manieren aan geld komen. Een daarvan is groeifinanciering. Je kunt daarvoor terecht bij de bank of een andere financier. Fintech New10 is bijvoorbeeld speciaal gericht op het versnellen van groei. Welke financiering je ook kiest, bereid je goed voor. Maak een plan en zorg dat je inzicht hebt in jouw financiën en financieringsbehoefte. 

Lees meer: Geld om te groeien: maak een financieel plan

Informeer ook naar de mogelijkheden van de Groeifaciliteit, een regeling waarbij de overheid voor een deel borg staat. Lukt het niet om via de bank geld te krijgen? Probeer het via Business Angels of private equity

Verder lezen: Hoe kom ik aan geld?

Praat met medegroeiers

Door te praten met andere groeiende ondernemers, kom je snel aan tips en adviezen. Je kunt van elkaar leren en overleggen. Ook in dit geval levert een gesprek meer op als je weet wat je wilt. Schets een plaatje van waar je over vijf jaar wilt staan. Welke markt wil je bedienen, hoeveel klanten heb je, wat is jouw rol in het bedrijf? Vertaal dit terug naar vier, drie, twee en één jaar. Zo kun je concreet zijn in je hulpvraag en bruikbare feedback krijgen.


Meer weten over financiering voor je bedrijf? Bekijk dan de pagina Financiering voor Ondernemers

Auteur

Jelle Bos

Als eindredacteur help ik ondernemers antwoorden te vinden op hun vragen. Ik doe graag onderzoek naar de meest uiteenlopende onderwerpen en zet deze om naar toegankelijke kennisartikelen. Daarbij voeg ik de ervaring en kennis die ik zelf heb opgedaan in zowel zeer grote als kleinere bedrijven.