Arbeidskrapte Q1 2024: Ondanks minder krapte, nog steeds spanning
Cijfers CBS en hoe je omgaat met arbeidskrapte
In het eerste kwartaal van 2024 was het iets minder krap op de arbeidsmarkt. De arbeidskrapte nam met 1 vacature per 100 werklozen af. Maar ondanks deze afname nam het aantal werklozen met 13.000 toe. De spanning blijft. Wat zeggen de cijfers en wat kun jij doen om aan personeel te komen in een krappe arbeidsmarkt?
De cijfers over arbeidskrapte in Q1
De krapte op de arbeidsmarkt nam in het eerste kwartaal iets af door de verhouding vacatures en werkzoekenden. Het aantal vacatures steeg met 6.000 nieuwe vacatures licht naar een totaal van 365.000 vacatures. Het aantal mensen dat deze vacatures zou kunnen vervullen steeg met 13.000 naar 373.000 werkzoekenden. Hierdoor neemt de krapte iets af, maar de spanning op de arbeidsmarkt blijft. Per 100 werklozen zijn er 110 vacatures. De meeste vacatures zijn te vinden in de handel, zorg en zakelijke dienstverlening.
Kieskeurige werkzoekenden op zoek naar flexibiliteit
Dat de krapte op de arbeidsmarkt nu iets minder is, betekent niet dat je nu ineens makkelijk personeel kunt vinden. Werkzoekenden zijn kieskeurig. Het is dus belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn, met een goed salaris, goede secundaire en tertiaire voorwaarden en ontwikkelmogelijkheden. Flexibel kunnen werken is hierin voor veel werkzoekenden belangrijk. Kijk dus naar de mogelijkheden die je kunt bieden om thuis te werken of om in roosters te werken die werknemers helpen aan een betere werk-privé balans.
Hoe speel je in op een krappe arbeidsmarkt?
Hoe krap het is op de arbeidsmarkt verschilt per sector. Je kunt de cijfers van jouw sector bekijken om een beter beeld te krijgen van de krapte in jouw branche. De grootste krapte zit in de sectoren handel, zorg en zakelijke dienstverlening, maar het is overal krap. Je moet dus meer moeite doen om goed personeel te vinden voor jouw vacatures. Hoe doe je dat?
Focus op wat jouw bedrijf anders maakt. Veel vacatures leggen de nadruk op de functie en het salaris. Maar dat kan bij meerdere bedrijven hetzelfde zijn. Wat maakt jouw bedrijf en werken bij jouw bedrijf anders? Wat bied jij dat anderen niet bieden? Als je niet goed weet waar jij je naast het salaris mee kunt onderscheiden, ga dan eens in gesprek met je huidige medewerkers. Wat maakt dat ze blij zijn met hun baan? Wat vinden ze bij dit bedrijf en niet bij de concurrent?
Kijk verder dan actief werkzoekenden. Mensen zonder werk die of niet recent naar werk hebben gezocht of niet direct kunnen beginnen, worden niet meegenomen in de werkloosheidscijfers. Ook deeltijdwerkers die meer willen werken vind je niet terug in de statistieken. In totaal gaat dit om een groep van meer dan een miljoen mensen. Deze kun je bereiken door breder te adverteren op bijvoorbeeld websites voor specifieke doelgroepen, door samen te werken met gespecialiseerde organisaties en je werving- en selectieproces laagdrempeliger te maken voor mensen met bijvoorbeeld een andere achtergrond of met een beperking.
Kijk kritisch naar je wervingsmethoden. Je vacature op een vacaturesite (door)plaatsen is niet genoeg. Investeer bijvoorbeeld on- en offline in employer branding, ga actief op zoek naar talent op social media, bezoek evenementen waar je in contact kunt komen met potentiële kandidaten en/of beloon je huidige medewerkers wanneer ze nieuwe medewerkers aanbrengen.