Je uurtarief verhogen doe je zo

Waarom zou je het doen en hoe pak je het aan?

vrouw-papier-document

Toen je begon aan een opdracht, heb je als zzp’er een uurtarief afgesproken. Inmiddels werk je al een tijd voor deze opdrachtgever en wordt het tijd om je uurtarief te verhogen. Hoe pak je het aan?

Check je uurtarief

Toen je begon als zzp’er, heb je waarschijnlijk een uurtarief vastgesteld. Je hebt je uurtarief berekend op basis van dingen als je kosten, vakantiegeld, het benodigde leefgeld en natuurlijk je ervaring. Nu snapt iedereen dat het leven steeds duurder wordt, zeker als blijkt dat er redelijk veel inflatie is. Daarom is het verstandig om van tijd tot tijd je uurtarief te checken.

Redenen om je uurtarief te verhogen

Wat kunnen redenen zijn om je uurtarief te verhogen? Denk aan redenen als:

  • Je hebt meer kosten

  • Er is inflatie

  • Je hebt meer ervaring opgedaan

  • Je hebt extra trainingen gevolgd

  • Je concullega’s zijn duurder geworden

  • Je hebt de luxe dat je meer dan genoeg werk hebt

Vaak zijn er meerdere redenen om je uurtarief omhoog te gooien. Toch vinden veel zzp’ers het moeilijk om de stoute schoenen aan te trekken en het uurtarief bespreekbaar te maken. Wat zijn een paar obstakels? Sommige zelfstandigen:

  • Zijn bang om klanten kwijt te raken

  • Zien op tegen een gesprek over het uurtarief

  • Vrezen voor meer verwachtingen bij een hoger uurtarief

Wat zijn je doelstellingen?

Maar als je in alle redelijkheid een prijsverhoging doorvoert, hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Sterker nog, het past bij een goed overdachte bedrijfsvoering. Als het goed is, heb je af en toe een evaluatiemoment, een moment om stil te staan bij je doelstellingen. De wereld is voortdurend aan het veranderen en daar moet je als onderneming goed op inspelen. Dit neem je natuurlijk mee in je ondernemingsplan. Bij een up-to-date ondernemingsplan hoort een actueel uurtarief waarmee je de financiële kant van je ondernemingsplan haalbaar maakt.

Uurtarief verhogen: een stappenplan

Je bent ervoor gaan zitten en komt tot de conclusie: het is zakelijk gezien verstandig om je uurtarief te verhogen. Dan is het tijd om je plan in werking te zetten. Voor nieuwe klanten of klanten voor wie je op offertebasis werkt is er natuurlijk geen probleem: je laat gewoon weten wat de prijs zal zijn voor het project waarvoor je een aanvraag hebt gekregen. Maar als je langdurig samenwerkt met een opdrachtgever, zul je actie moeten ondernemen. Vandaar ons stappenplan ‘Uurtarief verhogen’.

Stap 1. Bepaal een datum

Timing is bij veel dingen belangrijk. Dat geldt ook voor het verhogen van een uurtarief. Bepaal een geschikt moment, bijvoorbeeld het begin van een nieuw jaar. Je zorgt er natuurlijk voor dat er nog voldoende tijd is tot die datum.

Stap 2. Kondig de verhoging aan

Nu je voor jezelf de datum bepaald hebt, moet je deze datum ruim van te voren aankondigen. Op die manier kan je klant daar rekening mee houden. Afhankelijk van je relatie met deze klant is het waarschijnlijk het chicst om dit te doen in een persoonlijk gesprek. Daarnaast is het handig om de overeengekomen aanpassing ook schriftelijk te bevestigen.

Stap 3. Wees vriendelijk maar duidelijk

Bij zakelijke onderwerpen worden sommigen wat zakelijk. Probeer het gesprek over de verhoging van het uurtarief daarom vriendelijk te houden. Tegelijk moet je wel duidelijk zijn en niet het gevoel hebben dat je je moet verontschuldigen voor het hogere uurtarief. Bedank je opdrachtgever voor de goede samenwerking die je al hebt ervaren en spreek het vertrouwen uit dat je deze goede samenwerking wilt voortzetten.

Stap 4. Geef desgewenst uitleg

Je hebt je tariefverhoging goed overdacht. Natuurlijk hoef je niet alle redenen op tafel te gooien, maar je kunt wel een aantal redenen geven, bijvoorbeeld de investeringen die je doet om je diensten te verbeteren, inflatie enzovoorts. Bepaal van tevoren welke argumenten je wel en niet wilt gebruiken in je toelichting.

Uurtariefverhoging voorbereiden

Je kunt je opdrachtgever al vroeg voorbereiden op een verhoging van het uurtarief. Bijvoorbeeld al aan het begin van de samenwerking. Je kunt in je algemene voorwaarden opnemen dat je jaarlijks je uurtarief verhoogt met een bepaald percentage. Je kunt ook korting geven op het uurtarief van het eerste jaar. Zo weet je klant dat het tweede jaar duurder wordt.

Verschillende uurtarieven

Je kunt natuurlijk ook tot de conclusie komen dat je een hoger uurtarief vraagt voor specifieke werkzaamheden. Stel je bent een vormgever die begonnen is met dtp-werk maar later ook logo’s is gaan ontwerpen. Het uurtarief voor design-werk ligt doorgaans hoger, dus kun je voor dergelijke werkzaamheden een hoger tarief vragen. Vooral als de overgang van het ene naar het andere soort werk nogal geruisloos is gegaan, kan het verstandig zijn om dit aan te kaarten.

Aan de slag: uurtarief verhogen

Is jouw uurtarief nog up-to-date? Of weet je het niet. Bereken dan je uurtarief. Blijkt dat je te weinig vraagt? Wacht dan niet te lang met het doorvoeren van uurtarief verhogingen. De meeste opdrachtgevers zullen er begrip voor hebben dat het leven duurder wordt. Uiteindelijk ben je als ondernemer aan het werk omdat je daarmee iets moois te doen én je geld te verdienen. Daar mag best een marktconforme beloning tegenover staan!

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.