Wat is de functie van het hybride kantoor na corona?

Van thuiswerken naar deels op kantoor

09 augustus 2021

De tijd van verplicht thuiswerken lijkt nu echt achter ons te liggen, tijd om vooruit te kijken. Veel medewerkers willen graag deels thuis blijven werken, wat heeft dat voor gevolgen voor de functie van het kantoor?

Gemengd enthousiasme over thuiswerken

Toen het thuiswerken begin 2020 verplicht werd ingevoerd, waren veel werkgevers hier totaal door verrast. Medewerkers werden in veel gevallen naar huis gestuurd met de gedachte dat de situatie na een maand over zou zijn. Toen dit langer bleek te duren, gingen ondernemers langzaam kijken naar een manier om thuiswerken beter in te richten, met een ergonomisch verantwoorde werkplek en duidelijke afspraken.

Tip: benieuwd hoe je een goed thuiswerkbeleid op kunt stellen?

Hoewel medewerkers hun collega’s misten, waren veel mensen ook te spreken over de manier waarop ze zelf hun dag konden indelen. Het is dan ook geen wonder dat medewerkers over het algemeen graag deels thuis willen blijven werken. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 90% van de werknemers hybride kunnen werken nu de allerbelangrijkste arbeidsvoorwaarde vindt. Door hybride te werken (deels thuis en deels op kantoor), profiteren zij van de voordelen van allebei de locaties. 

Het hybride kantoor

Als medewerkers niet meer fulltime op kantoor zitten, heeft dat flinke gevolgen. Grote kans dat je niet meer alle werkplekken nodig zult hebben. Onderzoek dus de opties voor kleinere bedrijfsruimte, dat kan je maandelijks veel geld schelen. Als je organisatie hier nog niet mee begonnen was, is dit het juiste moment om over te gaan op flexibele werkplekken. Zo kunnen medewerkers aan elk bureau plaatsnemen en zijn er niet te veel lege plekken tussen collega’s.

Ook de rollen van het kantoor en de thuiswerkplek veranderen wanneer medewerkers hybride gaan werken:

  • Het kantoor is het meest geschikt voor samenwerken, overleg en het versterken van de sociale band tussen collega’s.

  • Werk dat veel concentratie vereist, kan dan beter op de thuiswerkplek worden uitgevoerd. Daar is vaak minder afleiding dan op de (vaak rumoerige) werkvloer.

Hoe richt je het hybride kantoor in?

Om medewerkers zo goed mogelijk te faciliteren, is het belangrijk om kritisch te kijken naar de inrichting van het hybride kantoor. Kunnen medewerkers hier op een prettige en efficiënte manier samenwerken? Omdat teamleden en klanten regelmatig op afstand zullen inbellen, is het belangrijk om je kantoor klaar te maken voor regelmatige videoconferencingsessies. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om grote displays op te hangen waar de deelnemers op afstand op te zien zijn.

Kijk ook eens naar de uitstraling van de werkplek. Nodigt het uit tot creatieve samenwerkingssessies? Ga met je medewerkers in gesprek over hoe zij een inspirerende overlegplek voor zich zien. Hierbij zit je niet vast aan de degelijke, maar saaie vergaderruimte met grote tafel en bureaustoelen. Misschien overleggen jouw mensen wel het beste vanaf een comfortabele bank, omringd door kamerplanten en kunst. De inrichting van je kantoor gaat verder dan alleen de hardware.