Laat je acquisitie groeien en bloeien

Column Marianne van de Water | Aandacht voor acquisitie

02 augustus 2018

Om acquisitie beter te (laten) begrijpen, zodat anderen het snappen en zij zelf makkelijker aan koude acquisitie kunnen (gaan) doen, gebruik ik soms metaforen. Deze keer de metafoor: bloemen en planten.

Sales, CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool

Whitepaper: Hoe lanceer ik een nieuw product?

1. Je plant een zaadje en geeft het zaadje voldoende water en mest. Er gaat aandacht naar uit. Je houdt het uit de wind. Als het gaat groeien, koester je het. Je blijft het water geven. 2. Je draait het eens de andere kant op met het kopje in de zon. Het groeit nog meer. Je blijft het water geven. Met aandacht blijft het groeien er komt een nieuwe scheut: verbazing, verwondering!

3. Je geeft het weer wat water en mest. Er moet uiteindelijk meer kracht worden bijgezet om de scheut tot bloei te laten komen. Nog meer aandacht, nog meer water: de plant in bloei! 4. Je geniet van het resultaat. Het zaadje dat tot bloei is gekomen; al je werk werpt  zijn vruchten af. En dan houd je het bij. Je vist de dode bloemetjes eruit, zodat er weer plek is voor nieuwe.

"Alles wat je aandacht geeft, groeit"

Je merkt het al: het groei- en bloeiproces is een constant proces. Zo zie ik (koude) acquisitie ook. Zorgen dat het snel warm wordt en dan begint het eigenlijk pas.

Koude acquisitie voor ondernemers

Als ondernemer werk je hard. Je wilt mooie dingen creëren, onderscheidend zijn, mensen blij maken, je eigen identiteit uitstralen en tegelijkertijd wil je duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondertussen weet je dat je nog meer kunt groeien door aan acquisitie te doen, maar waar begin je?

Het begin is er al! Met het lezen van dit artikel besteed je aandacht aan acquisitie, het eerste zaadje is geplant. Denk er de komende tijd over na: wat maakt jouw werk uniek en wie of wat wil je graag bereiken?

De lente, een nieuw begin, is uitermate geschikt om te starten met acquisitie. Laatst hoorde ik een mooie uitspraak: “Het voorjaar kan nooit mislukken!” Denk daaraan als je start met acquisitie! Ik wens je dan ook  veel succes en een vruchtbare lente. Graag doe ik mijn naam eer aan: vooral water blijven geven!

Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Auteur

Marianne van de Water