De kracht van een goed gekozen metafoor

Column Joachim ter Haar | Personeel motiveren

02 juni 2016

Vorige week werd op de radio een onderzoek besproken dat aantoont dat mensen met veel meer trots en bezieling werken als ze zelf een titel voor hun baan mogen verzinnen. Een broodjesverkoper werd een Sandwich Artist en een front office medewerker een First Impression Officer, helemaal goed.

Houd je werknemers gemotiveerd!

Moeders van promotie 

Dit deed mij denken aan de tijd waarin ik als marketing manager bij een groot drankmerk de verantwoordelijkheid kreeg over een Marketing Service afdeling die verantwoordelijk was voor het uitvoeren van alle marketingpromoties. Deze afdeling bestond uit vier jonge moeders, actief, leuk en competent, maar toch liep het voor geen meter. Vrijwel ieder project was een bron van frustratie zowel binnen het team als bij de marketing-, verkoop- en productie afdelingen waarvoor zij nu juist de verbindende factor moesten zijn.

Na een paar gesprekken was de conclusie snel getrokken: de competenties waren er, het was een kwestie van de juiste uitgangspunten en duidelijkheid. Samen met het team hebben we toen de verantwoordelijkheden en hun rol binnen de organisatie besproken. De stap naar een aansprekende metafoor was snel gezet: ze waren de moeder van iedere promotie.

Zwakke kinderen

Hieruit volgde als eerste dat ze de verwekker, meestal de verkoop of marketingafdeling, verantwoordelijk moesten houden voor de juiste input. Als het zaad te zwak was werd het geweigerd en als het te laat was ook. Dit voorkwam zwakke en te vroeggeboren kinderen die niet op eigen benen konden staan.

Daarnaast was het natuurlijk onverantwoord de kleintjes aan hun lot over te laten. Dus was er altijd iemand fysiek aanwezig, de verantwoordelijkheid voor alle baby’s werd vanaf dat moment door het hele team gedeeld. Continu was er nu een vinger aan de pols zodat de ongeboren vruchten gestaag konden doorgroeien in de juiste omstandigheden.

Bevalling

Tot slot werden alle afdelingen voorgelicht over de meest succesvolle conceptie en optimale ondersteuning tijdens de draagtijd, iedereen kon zo optimaal bijdragen aan de tijdige en voorspoedige bevalling.

Binnen een aantal weken was het resultaat al zichtbaar en na zo’n negen maanden stond er een kerngezonde kraamkamer die de ene na de andere blakende promotie wierp.

Nu waren er natuurlijk meerdere factoren die bij hebben gedragen aan deze succesvolle turn-around. De toepasselijke metafoor creëerde echter samenhang en vormde daarmee een tastbare basis voor de nieuwe opzet. De mooiste beloning was de hervonden motivatie van de moeders, die niet alleen enthousiast goed werk afleverden maar ook enorm trots waren op hun essentiële rol in de organisatie.

Auteur

Joachim ter Haar