Kan ik klanten vragen vooruit te betalen?

Op krediet leveren of betalingsvoorwaarden aanpassen

31 maart 2020 10 december 2020

Een wanbetaler, daar zit je niet op te wachten. Waarom dan altijd maar op krediet leveren? Vooraf of in termijnen betaald krijgen is ook een optie. Je loopt dan minder risico. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Achteraf betalen de norm?

In Nederland is het de gewoonte dat (met name) zakelijke klanten elkaar pas betalen na levering van de diensten of goederen. Als leverancier loop je dan best veel risico. Krijg je je geld wel? Hoe ga je de gevraagde productie en levering zelf voorfinancieren? Wat als je klant failliet gaat en jou niet meer kan betalen? Om minder risico te lopen kun je aangepaste betaalafspraken maken met je klant.

Onderhandelen

Zodra je met klanten gaat onderhandelen over nieuwe betaalvoorwaarden is het goed om te bedenken wat je onderhandelingspositie is als leverancier. Kun je het je veroorloven dat een deal mogelijk niet doorgaat? Aan de andere kant, je kunt er nooit zomaar vanuit gaan dat er achteraf wel betaald zal worden. Reken je niet rijk: niet betaalde omzet is geen omzet. Als er na levering niet wordt betaald is de ‘schade’ nog veel groter dan dat het bij de onderhandelingen al stokt.

Aftasten

Zeker bij klanten die je nog niet goed kent of waar je twijfels bij hebt, is het verstandig om de eerste leveringen extra voorzichtig te zijn. Je kunt dan best vragen om (een deel) vooruitbetaald te krijgen. Als de klant dat niet wil, is het zaak extra alert te zijn. Als de klant wel accepteert om (een deel) vooruit te betalen en dat ook netjes doet, kun je besluiten wat soepeler te worden en betaling in termijnen toestaan.

Download:
Onbetaalde facturen

Blijf opletten

Blijf het betalingsgedrag van je klant goed in de gaten houden. Mocht je klant zich niet houden aan de betaalafspraken, maak dan direct contact en scherp mogelijk de betaalvoorwaarden weer aan. Je kunt er op ieder moment voor kiezen klanten (weer) te vragen om vooraf of in termijnen te betalen, tenzij je anders hebt vastgelegd in een onderling contract dat nog van kracht is. Ga in ieder geval in onderhandeling. Je kunt het voor je klanten ook aantrekkelijker maken door een mooie korting te beloven als zij vooraf of binnen een bepaalde termijn betalen. Zo’n constructie heeft vaak alleen maar winnaars.

Debiteurenanalyse

Wil je toch op krediet leveren, zonder teveel risico te lopen? Maak dan een goede debiteurenanalyse. Je kunt hiervoor de hulp inschakelen van een kredietinformatiebureau of een kredietverzekeraar. Zij kunnen je precies vertellen hoe jouw debiteuren (klanten) er in financieel opzicht voor staan. Op basis daarvan kun je de kans inschatten of jij wel op tijd betaald zult krijgen. Als je een kredietverzekering afsluit kun je dat risico volledig dekken. Zodra je klant niet betaalt, krijg jij toch het grootste deel van je geld - uitgekeerd door de kredietverzekeraar. Zo loop je geen risico meer en kun je met een gerust hart op krediet leveren.

Tip: pas op over de grens!

Let vooral op als je zaken gaat doen met buitenlandse afnemers. Zorg dat je weet wat de betaalmoraal is in zo’n land en of het bedrijf waarmee je zaken doet wel echt bestaat en een goede betaalreputatie heeft. Ook dit kun je vooraf checken bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar.


Iedereen krijgt een keer te maken met onbetaalde facturen. Die kosten niet alleen geld, maar ook tijd en energie. Gelukkig kun je dit voor een groot deel voorkomen, door goed debiteurenbeheer te hanteren. Hoe je het beste om kan gaan met onbetaalde facturen, wanbetalers en debiteurenbeheer lees je op hier.

Auteur

Raphael Klees