Kan ik klanten vragen vooruit te betalen?

Op krediet leveren of betalingsvoorwaarden aanpassen
Gebakken peren. Daar zit je niet op te wachten. Waarom dan altijd maar op krediet leveren? Vooraf of in termijnen betaald krijgen is ook een optie. Je loopt dan minder risico. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Hoe beperk je financiële risico's?
Klik hier
Lees tips in het whitepaper
Download

Achteraf betalen de norm?

In Nederland is het de gewoonte dat (met name) zakelijke klanten elkaar pas betalen na levering van de diensten of goederen. Als leverancier loop je dan best veel risico. Krijg je je geld wel? Hoe ga je de gevraagde productie en levering zelf voorfinancieren? Om minder risico te lopen kun je aangepaste betaalafspraken maken met je klant.
 

Onderhandelen

Zodra je met klanten gaat onderhandelen over nieuwe betaalvoorwaarden is het goed jezelf af te vragen wat je onderhandelingspositie is als leverancier. Kun je het je veroorloven dat een deal mogelijk niet doorgaat? Aan de andere kant, je kunt er nooit zomaar vanuit gaan dat er achteraf wel betaald zal worden. Reken je niet rijk: niet betaalde omzet is geen omzet. Als er na levering niet wordt betaald is de ‘schade’ nog veel groter dan dat het bij de onderhandelingen al stokt.
 

Aftasten

Zeker bij klanten die je niet goed kent of waar je twijfels bij hebt, is het verstandig om de eerste leveringen extra voorzichtig te zijn. Je kunt dan best vragen om (een deel) vooruitbetaald te krijgen. Als de klant dat niet wil, is het zaak extra alert te zijn. Als de klant wel accepteert om (een deel) vooruit te betalen en dat ook netjes doet, kun je besluiten wat soepeler te worden en betaling in termijnen toestaan.
 

Blijf opletten

Zorg dat je het betalingsgedrag van je klant goed in de gaten blijft houden. Mocht je klant zich niet houden aan de betaalafspraken zorg dan dat je direct contact hebt en mogelijk de betaalvoorwaarden weer aanscherpt. Je kunt er op ieder moment voor kiezen klanten (weer) te vragen om vooraf of in termijnen te betalen, tenzij anders vastgelegd in een onderling contract dat nog van kracht is. Ga in ieder geval in onderhandeling. Je kunt het voor je klanten ook aantrekkelijker maken door een mooie korting te beloven als zij vooraf of binnen een bepaalde termijn betalen. Zo’n constructie heeft vaak alleen maar winnaars.
 

Debiteurenanalyse

Wil je toch op krediet leveren, zonder teveel risico te lopen? Zorg dan voor een goede debiteurenanalyse. Je kunt hiervoor de hulp inschakelen van een zogeheten kredietinformatiebureau of een kredietverzekeraar. Zij kunnen je precies vertellen hoe jouw debiteuren (klanten) er in financieel opzicht voor staan. Op basis daarvan kun je de kans inschatten of jij wel op tijd betaald zult krijgen. Als je een kredietverzekering afsluit kun je dat risico volledig dekken. Zodra je klant niet betaalt, krijg jij toch het grootste deel van je geld - uitgekeerd door de kredietverzekeraar. Zo loop je geen risico meer en kun je met een gerust hart op krediet leveren.
 

Tip: Pas op over de grens!

Let vooral op als je zaken gaat doen met buitenlandse afnemers. Zorg dat je weet wat de betaalmoraal is in zo’n land en of het bedrijf waarmee je zaken doet wel bestaat en een goede betaalreputatie heeft. Ook dit kun je vooraf checken bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar.

Zeker van je geld

Bekijk de talkshow met ondernemer Marco van Veen
Hoe kun je ervoor zorgen dat je op tijd je geld krijgt? Marco van Veen vertelt hoe hij het heeft aangepakt. Met zijn bedrijf, SolarNRG, heeft hij te maken met veel kleine en aantal hele grote klanten. In het verleden heeft hij veel geld verloren door niet-betalende klanten. Nu heeft hij zekerheid.
zeker-geld-voorkom-betalingsrisico-25216114057.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten