Meer winst voor zzp’er met eigen website

Onderzoek website en inkomsten
Een eigen website levert een zzp’er jaarlijks gemiddeld € 22.500 extra omzet op. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Digitaal Ondernemerschap in Nederland, dat SIDN onlangs presenteerde. Het is het eerste onderzoek waarin expliciet gekeken werd naar de opbrengst van een eigen website voor zzp’ers.
Wil jij een online expert worden?
Klik hier
Lees het E-book!
Lees verder
Online vindbaarheid, het aantonen van expertise en het vergroten van geloofwaardigheid. Een website is voor Nederlandse zzp’ers een belangrijk kanaal, dat is duidelijk: maar liefst 95% van de Nederlandse zzp’ers heeft een eigen website. Maar zorgt die website ook daadwerkelijk dat er opdrachten binnenkomen, en er dus meer winst gemaakt wordt? En wat is precies de investering in tijd en geld die daartegenover staat? Dat waren de centrale vragen in het onderzoek Digitaal Ondernemerschap in Nederland, dat SIDN liet uitvoeren onder 1280 zzp’ers met een eigen website.
 
De belangrijkste conclusie? ’Een goede website levert de zzp’er inderdaad geld op,’ zegt marketing manager Michiel Henneke, die namens SIDN de uitkomsten van het onderzoek onlangs presenteerde op de  Nationale Ondernemersdag. ‘Gemiddeld gaat het om een extra omzet van € 22.500 per jaar. Dat zijn dus opdrachten en verkopen die rechtstreeks via de website zijn binnengekomen. Uit het onderzoek bleek ook dat daar heel bescheiden investeringen tegenover staan. Bovengemiddel presterende online ondernemers uit ons onderzoek investeren gemiddeld 16 uur en € 300 per jaar meer in hun site dan minder succesvolle zzp’ers.’
 
SIDN, de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, verzorgt sinds 1998 de registratie van .nl domeinnamen en waarborgt de achterliggende digitale infrastructuur. www.sidn.nl.


Grote verschillen

Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen tussen sectoren groot zijn. ‘De succesvolste zzp’ers zitten in de gespecialiseerde bouw en in de handel in dure goederen,’ aldus Henneke. ‘Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een handelaar in leaseauto-occasions, een verkoper van caravans en aanhangers of een verhuurder van vakantiechalets. De extra omzet uit de website was lager bij zzp’ers in de sectoren ICT en Zorg en welzijn. Dat kan ermee te maken hebben dat bijvoorbeeld IT-specialisten eerder via detacheringsbureaus werk vinden dan via hun eigen website.’
 
95% van de Nederlandse zzp’ers heeft een eigen website. 
 

Liever SEO dan SEA

Online promotie van de website lijkt een belangrijke factor voor succesvolle online ondernemers. Ze hebben daarbij een duidelijke voorkeur voor de gratis mogelijkheden, bijvoorbeeld promotie via social media. Ook Search Engine Optimization, waarbij je door specifiek gebruik van zoektermen in teksten en url’s zorgt dat een website bovenaan komt in de zoekresultaten van Google, is populair om de website te promoten. ‘Search Engine Advertising, waarbij je betaalt voor advertenties, wordt veel minder gebruikt,’ aldus Henneke. ‘Zzp’ers besteden beslist aandacht aan online promotie, maar ze kiezen daarvoor de gratis kanalen. Ervoor betalen? No way, José!’
 
Nederlandse zzp’ers boeken gemiddeld € 22.500 extra omzet dankzij hun website.
 

Vier succesfactoren

Behalve online promotie zijn er nog meer kenmerken die mede bepalen of een website succesvol is in het genereren van extra omzet. Op basis van de gegevens uit het onderzoek formuleerde het onderzoeksteam drie concrete tips.
  1. Zorg dat je content up-to-date is. Post bijvoorbeeld regelmatig een nieuw item op je website, of vermeld projecten waar je op dat moment aan werkt.
  2. Zet online promotie in. Vooral Search Engine Optimization (SEO) is populair als promotiemiddel. In mindere mate maken zzp’ers gebruik van online advertenties.
  3. Gebruik social media om je site te ondersteunen. Facebook en Twitter worden het meest gebruikt. Slechts weinig zzp’ers bieden ook een app aan. Als klanten apps downloaden, zorgt dat wel voor veel extra bezoek aan de site.
Er zijn in Nederland 1.050.000 zakelijke websites en bijna 100.000 webshops. 
 

Vervolgvragen

Waardevolle tips, vindt projectmanager Carina Canoy, een van de ondernemers die de presentatie van het onderzoeksrapport bijwoonden. Zij registreerde haar eerste site in 1998 en hoorde daarmee bij de eerste lichting Nederlandse zzp’ers met een eigen website. Haar nieuwste project is een innovatief platform op het gebied van 3D-printen, waarvoor ze ook een website opzet. ‘Ik ben wel extra nieuwsgierig geworden naar de groep ondernemers die het online het beste doet,’ zegt ze. ‘Hoe richten ze bijvoorbeeld hun websites precies in? Vermelden ze prijzen op hun site, of niet? Dat soort concrete informatie helpt als je zelf een website aan het opzetten bent.’ 
Een mooie vraag voor vervolgonderzoek, vindt ook Michiel Henneke: ’Dit onderzoek heeft laten zien dat je uit je website echt leads en sales kunt halen, en dat je met je site je winst substantieel kunt verhogen. Hoe je dat inhoudelijk precies doet, lijkt een mooi onderwerp voor een vervolgstudie.’
 

Informatie

Het onderzoek Digitaal Ondernemerschap in Nederland werd uitgevoerd door MediaTest onder 1280 zzp’ers. Download voor meer informatie over de onderzoeksresultaten het whitepaper ‘Meer winst door een succesvolle website’ van de website van SIDN.
 

Zo krijg je meer opdrachten via je site.

  1. Zorg dat je site up-to-date is.
  2. Gebruik social media om je site te promoten.
  3. Zorg voor online promotie via Search Engine Optimization.
Bron: SIDN
 

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten