Zo bereken je de klikprijs voor Google Adwords

Partnercontent - Wie betaalt, bepaalt

08 november 2016

De gesponsorde advertenties die Google rondom zoekresultaten toont, komen uit het zogenaamde AdWords programma van Google. Via AdWords kan iedereen advertenties tonen bij de zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw bedrijf. Voordeel: je betaalt alleen als er daadwerkelijk iemand op je advertentie klikt en dus op je website terecht komt.

Wie betaalt, bepaalt

Je betaalt bij AdWords dus voor kliks op jouw advertenties. Hoe meer je bereid bent te betalen, hoe vaker Google jouw advertentie laat zien en hoe hoger je advertentie in de resultaten verschijnt. Dat laatste is belangrijk, want hoe hoger in de resultaten, hoe meer bezoekers naar je website doorklikken. En alsof dat nog niet genoeg is: hoe meer bezoekers, hoe meer potentiële klanten op je website.

Kortom: wie betaalt, bepaalt. Maar hoe bepaal je een juiste prijs voor die klik?

Je kunt deze vraag grofweg op twee manieren beantwoorden:

1. Op de eenvoudige manier: uitgaan van één gemiddelde waarde per websitebezoeker.

2. Op de minder eenvoudige manier: uitgaan van de kosten van groepen zoekopdrachten ten opzichte van de inkomsten.

1. De eenvoudige manier: bereken de gemiddelde winstwaarde

Als je weinig tijd wilt besteden aan het opzetten van een AdWords campagne, dan kun je het beste rekenen met de ‘algemene winstwaarde per bezoeker’.

We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld: 

Een bootmakelaar heeft elke maand duizend bezoekers op zijn website. Van deze duizend bezoekers laten 5 een e-mailadres achter via het contactformulier en nemen 5 bezoekers telefonisch contact op. Dat zijn dan 10 ‘leads’ voor zijn bedrijf. Uit deze 10 leads haalt hij gemiddeld 2 klanten en elke klant levert hem € 200,- winst. Dan heeft zijn website met duizend bezoekers hem dus € 400,- winst opgeleverd. Gemiddeld is een websitebezoeker dan € 0,40 waard. 

De bootmakelaar kan dit getal gebruiken als de maximale klikprijs voor zijn advertenties bij Google. 

2. De minder eenvoudige manier: groepeer zoekopdrachten

Je kunt ook een klikprijs bepalen door heel goed onderscheid te maken tussen groepen zoekopdrachten. Niet iedere websitebezoeker is even waardevol voor je bedrijf. Zo wordt een bezoeker die op zoek is naar een ‘offerte schuifpui aanvragen’ eerder klant dan een bezoeker die zoekt naar ‘schuifpui of klapdeur advies’. De eerste bezoeker heeft al min of meer besloten een schuifpui aan te schaffen. De tweede bezoeker moet nog overtuigd worden en is zich meer aan het oriënteren. De eerste bezoeker is dus ook veel waardevoller dan de tweede.

Google AdWords stelt je in staat deze verschillende typen zoekopdrachten te groeperen. Je kunt dus verschillende advertentiecampagnes met verschillende klikprijzen maken. Dit is met name relevant als je veel verschillende diensten aanbiedt of als mensen heel verschillend zoeken naar uw diensten. 

Conclusie

Door de klikprijs bij AdWords te relateren aan de waarde van de bezoekers voor je bedrijf betaal je nooit teveel. Op deze manier kun je AdWords inzetten om op een winstgevende manier aan meer klanten te komen. Kortom: besteed je geld nuttig en betaal niet teveel aan kliks die uiteindelijk niets opleveren. Kwaliteit gaat voor kwantiteit!

Heb jij al een SEA-campagne, maar wil je weten of het beter kan? Doe de SEA-Check! 

Wat wij voor je doen:

  • Volledige campagne analyse

  • Persoonlijk advies op maat

  • Geheel vrijblijvend en gratis