Eerste hulp bij wanbetalers | Zo betaalt je klant wel

Interview met Rob van Rooij van EasyJustice.com
Een niet betalende klant brengt je in een lastig parket. Wacht je tot je een ons weegt, of stuur je er een agressief incassobureau op af met het risico je relatie met de debiteur voorgoed te verknallen? Er is een betere oplossing voor wanbetaling.
Meer over wanbetaling?
Klik hier
Lees het in ons dossier
Lees verder
Waarom betaalt mijn klant niet?
Er zijn grofweg drie mogelijke redenen waarom een klant niet betaalt:
  1. De klant is het niet eens met wat en/of hoe je hebt geleverd.
  2. De klant dreigt failliet te gaan
  3. Het probleem zit verderop in de keten. De klant heeft zelf een niet betalende klant en kan daardoor jou niet betalen.

1. De klant is het niet eens met wat en/of hoe je hebt geleverd.

De meeste incassobureaus beginnen direct met druk zetten als een klant niet betaalt. Hierdoor is de relatie die je in de jaren ervoor samen hebt opgebouwd vaak in een klap weg. EasyJustice pakt het anders aan. Zij lossen 90 procent van de geschillen buitengerechtelijk op door middel van bemiddeling. Na het controleren van de haalbaarheid van de zaak, gaat EasyJustice.com het gesprek aan met je klant om erachter te komen waarom er niet betaald wordt. Er wordt onderzocht wat nodig is voor de klant om wel te betalen. Leidt dit niet tot een oplossing? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om een advocaat in te schakelen. Er worden dan offertes opgevraagd bij advocaten voor een vaste prijs. “Als bedrijven zelf op zoek gaan naar een advocaat, betalen ze vaak te veel. Ons offerte rondje leidt gemiddeld tot een 50 procent lagere prijs dan wat de klant zelf betaalt in de markt. Vaak zijn juist de scherp biedende advocaten de beste”, aldus Rob van Rooij van EasyJustice.com.
 

Crowdfunding

Niet iedereen heeft genoeg financiële middelen om een procedure via een advocaat te starten. EasyJustice biedt daarom de optie om dit geld in te zamelen via crowdfunding. “Je kunt dan via een handige tool je eigen netwerk activeren om te doneren, tot je het benodigde bedrag verzameld hebt”, aldus Rob.
 

2. De klant dreigt failliet te gaan

“Als je klant failliet gaat, wordt statistisch gezien maar liefst 70 procent van het beschikbare geld opgeslokt door de curator. Dit is iets waar we als ondernemers een vuist tegen moeten maken”, aldus Rob. De rest gaat grotendeels naar de belastingdienst en naar preferente schuldeisers. Als kleinere schuldeiser kun je naar je geld fluiten, daarom is het slimmer om samen met andere schuldeisers de noodlijdende klant te helpen. Zo heb je de meeste kans om alsnog je geld te krijgen. EasyJustice.com biedt een premium lidmaatschap aan waarmee je de niet-betalende klant de mogelijkheid kunt geven gebruik te maken van het Garantiefonds Advocaatkosten. Met de waarborg van dit fonds zijn advocaten bereid om zonder betaling vooraf aan de slag te gaan. Hiermee kan ook bijvoorbeeld het verweer tegen een faillissementsaanvraag worden geregeld. Wel wordt er eerst gekeken naar de haalbaarheid van de zaak en van een doorstart om kansloze procedures te voorkomen.

 

3. Het probleem zit verderop in de keten.

In een aantal gevallen blijkt dat je klant niet betaalt omdat die zelf last heeft van wanbetalers. Zij mogen dan via jouw abonnement gebruik maken van de diensten van EasyJustice.com. Rob vertelt: ”Een deel van de wanbetalers heeft hetzelfde probleem als jij, het probleem zit dan verderop in de keten. Door je klant te helpen met het oplossen van zijn probleem, krijgt die ruimte om jou alsnog te betalen.”

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten