Chefs en werknemers vinden collega's lui

Werkgever kan meer doen om te motiveren

02 maart 2010

Een meerderheid van de Britse chef’s en hun naaste medewerkers vindt tenminste enkele van hun collega’s lui of ronduit overbodig. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Investors in People.

Van de ondervraagde chef’s vindt driekwart dat sommige medewerkers overbodig zijn. Van de medewerkers is tachtig procent er van overtuigd dat sommige collega’s kunnen vertekken zonder dat dit gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. De helft van de ondervraagden zegt samen te werken met een collega die ze eigenlijk te lui en ongeschikt voor de baan vinden.

Baas

Kritiek op de baas is er natuurlijk ook: vier op de tien medewerkers vindt dat hun baas te weinig doet om luie collega’s aan het werk te zetten.

Grote bedrijven

In bedrijven tot vijftig werknemers kwamen deze problemen in de helft van de gevallen voor. De hogere percentages zijn vooral te wijten aan problemen in bedrijven met meer dan duizend werknemers.

Lui

Volgens de onderzoekers is een van de conclusies van dit onderzoek dat werknemers te snel het predikaat “lui” hanteren, terwijl er ook sprake kan zijn van echte persoonlijke of medische problemen.

Managers

Managers zouden van dit onderzoek kunnen leren dat ze beter op waarschuwingssignalen moeten letten en vaker gesprekken met hun personeel moeten voeren. Wanneer een dergelijk onderzoek in Nederland gehouden wordt is nog niet bekend.

Bron: Zibb.nl