Vacature plaatsen: waar vind je de juiste kandidaten?
Met handig overzicht van voordelen, doelgroep en kosten per kanaal
Je hebt een pakkende vacaturetekst geschreven en wilt hem nu delen met de wereld. Maar waar vind je de beste kandidaten voor de openstaande functie? In dit artikel vind je een overzicht met wervingskanalen, inclusief de voor- en nadelen, zodat jij weet waar je jouw vacature kunt plaatsen.
Vacature plaatsen: tips vooraf
De vacatureprognose voor 2024 (UWV) voorspelt een kleine daling in het aantal vacatures door de lage economische groei. Ze verwachten voor 2024 1,4 miljoen nieuwe vacatures. Een kleine daling ten opzichte van 2023, maar niet genoeg om de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen. In 2023 waren er voor elke werkloze gemiddeld 12 vacatures (CPB). Het blijft dus belangrijk om jezelf te onderscheiden als werkgever. Employer branding blijft dus belangrijk om je te onderscheiden als werkgever.
Een pakkende vacaturetekst schrijven
Om de juiste kandidaten aan te trekken, heb je een goede vacaturetekst nodig. Deze geeft niet alleen weer wat de baan inhoudt, maar laat ook al zien waar je als bedrijf voor staat. Zo pak je niet alleen de aandacht van kandidaten, maar schets je ook een baan die ze aanspreekt. Zo’n pakkende vacaturetekst schrijf je zelf met deze 7 stappen.
Tips voor het plaatsen van je vacature
Als je de vacature hebt geschreven, is het tijd om hem te plaatsen. Om de kans op de juiste kandidaat te vergroten, wil je de vacature op de juiste plaatsen delen. Door over de volgende factoren na te denken, kun je de beste plekken bepalen:
Soort vacature. Om wat voor functie gaat het? Is het een specialistische vacature of is het een meer algemene functie?
Doelgroep. Voor wie heb je de vacature geschreven, wie is je doelgroep?
Bereik. Hoeveel en welke mensen wil je bereiken? Een online platform zoals Indeed heeft een groot bereik, de lokale krant vooral mensen uit de omgeving.
Budget. Wat kun en wil je investeren om de je nieuwe medewerker te vinden?
Hoe beter je weet wie je zoekt, hoe beter je een keuze kunt maken. En dat hoeft niet samen te vallen met één kanaal, je kunt kanalen combineren om je kansen te vergroten op de juiste kandidaat. Kijk voor het kiezen van de juiste kanalen ook naar je employer branding strategie als je die hebt. Welke kanalen passen bij jou als werkgever?
Wervingskanalen: waar kun je jouw vacature delen?
Eigen medewerkers
Je kunt eerst kijken of je medewerkers iemand kennen die de vacature kan invullen. Medewerkers kunnen vaak goed inschatten of iemand past bij het bedrijf en de cultuur.
Voordelen: kandidaten kennen vaak je bedrijf al, zijn betrokken
Doelgroep: familie, vrienden en kennissen van bestaande medewerkers
Kosten: gratis
Open sollicitatie
Met open sollicitaties kunnen mensen solliciteren die geen specifieke vacature zien, maar toch graag bij je bedrijf willen werken. Je kunt ook open sollicitaties accepteren. Open sollicitaties kunnen een goede manier zijn om gemotiveerde kandidaten te vinden.
Voordelen: gemotiveerde kandidaten, breed bereik
Doelgroep: mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan bij jouw bedrijf
Kosten: gratis
Eigen website
Door de website op je eigen website te zetten kunnen mensen die bij jou willen werken gericht solliciteren.
Voordelen: gemotiveerde kandidaten, goedkoop
Doelgroep: kandidaten die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf
Kosten: gratis of lage kosten bij extern websitebeheer
Social Media
Door de vacature op je social media kanalen te delen, kun je een groot aantal mensen bereiken. Je kunt je volgers vragen om de vacature te delen voor meer bereik. Je kunt kandidaten ook zelf actief benaderen, bijvoorbeeld op LinkedIn, of de vacature uitlichten met een betaalde advertentie.
Voordelen: laagdrempelig, groot bereik
Doelgroep: brede doelgroep, mensen die je bedrijf direct of via-via kennen.
Kosten: gratis en betaalde opties - tussen de € 7 en € 15 per 1.000 views (LinkedIn, 2023)
Vacaturebanken
Vacaturebanken zijn websites die vacatures verzamelen, gratis of betaald. Denk aan Indeed, de Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Werk.nl en Google for Jobs. Onderzoek van de Intelligence Group laat zien dat Indeed.nl en LinkedIn.nl de populairste jobboards zijn onder actief werkzoekenden.
Voordelen: groot bereik, makkelijk te gebruiken
Doelgroep: verschillende functies en doelgroepen
Kosten: gratis en betaalde mogelijkheden - gemiddelde budget voor een gesponsorde vacature op Indeed ligt tussen de € 5 en € 15 per dag (2023)
Personeelsadvertenties
In landelijke kranten, regionale dagbladen, vakbladen, weekbladen, huis-aan-huis-bladen en studentenbladen kun je on- en offline personeelsadvertenties zetten. Ze hebben een groot bereik, maar zijn ook relatief duur.
Voordelen: groot bereik, gericht op specifieke functies of doelgroepen
Doelgroep: afhankelijk van de keuze voor medium, mogelijkheden van brede tot smalle doelgroep.
Kosten: afhankelijk van medium en plaatsing. Tussen de € 25 en € 55 per regel tekst in een landelijk dagblad (2023)
Raamadvertenties
Heb je een bedrijf op een drukke locatie? Dan kun je de vacature delen door hem op het raam, de deur of de toonbank te delen.
Voordelen: lokaal bereik, geschikt voor algemene functies
Doelgroep: mensen in de buurt van het bedrijf, klanten van het bedrijf
Kosten: gratis als je de raamadvertentie zelf kunt maken
Wervingsbureau
Een wervingsbureau heeft veel kennis en ervaring van de arbeidsmarkt. Vaak kun je hier kiezen voor het werven of detacheren van personeel. Kies je voor werven, dan betaal je een vergoeding voor het traject en het leveren van de juiste kandidaat.
Voordelen: specialistische kennis, voor kandidaten voor functies met specifieke eisen, veel ervaring met werven
Doelgroep: specialistisch
Kosten: afhankelijk van bureau en functie. Sommige bureaus werken met een percentage tarief, gebaseerd op het jaarsalaris van de functie. Bijvoorbeeld 20% van het jaarsalaris. Ook werken bureaus met een vast tarief per kandidaat, gebaseerd op de tijd die het kost om een kandidaat te vinden, bijvoorbeeld € 1.500 per kandidaat (2023)
Uitzendbureau
Een uitzendbureau kan snel kandidaten leveren, maar hiervoor betaal je ook. Ze kunnen alleen kandidaten zoeken, maar ook een voorselectie doen. Je kiest wie er bij jou aan de slag gaat en kunt deze later zelf in dienst nemen. Meer over uitzendkrachten lees je in ‘flexibele arbeidsrelaties’.
Voordelen: snelle kandidaten, ook voor tijdelijke of flexibele contracten
Doelgroep: brede doelgroep
Kosten: afhankelijk van uitzendbureau en functie. Soms kun je een vacature gratis plaatsen, maar er zijn ook betaalde opties. De kosten daarvan liggen tussen de € 50 en € 200 per maand (2023)
Reïntegratiebedrijf
Een reïntegratiebedrijf helpt mensen die omscholing nodig hebben of werkloos zijn aan een nieuwe baan.
Voordelen: gemotiveerde kandidaten, op korte termijn beschikbaar
Doelgroep: mensen die nu geen baan hebben of omscholing nodig hebben
Kosten: variëren per bureau en functie, tussen de € 50 en € 150 per maand (2023)
Brancheorganisatie
Zoek je mensen die actief zijn in een specifieke branche of met branchespecifieke kennis? Dan kun je de vacature uitzetten bij een brancheorganisatie.
Voordelen: gespecialiseerde kandidaten, kandidaten in een specifieke branche
Doelgroep: mensen die actief zijn in een specifieke branche
Kosten: gratis en betaalde mogelijkheden. Een betaalde plaatsing kost tussen de € 25 en € 100 per maand (2023)
Onderwijsinstellingen
Via onderwijsinstellingen kun je contact leggen met studenten die op zoek zijn naar een stage of eerste baan.
Voordelen: gespecialiseerde kandidaten, gemotiveerde kandidaten voor hun eerste baan
Doelgroep: studenten van een specifieke opleiding of instelling
Kosten: gratis en betaalde mogelijkheden. Een betaalde plaatsing kost tussen de € 25 en € 100 per maand (2023)
Sollicitaties opvolgen: 5 tips
Wanneer kandidaten reageren, is het belangrijk om de sollicitaties goed op te volgen. Laat zien dat je geïnteresseerd bent in de kandidaten en het proces serieus neemt. Ook werk je hiermee aan een positief werkgeversimago. Met deze tips kun je sollicitaties opvolgen:
Reageer binnen 24 uur op een sollicitatie.
Bedank de kandidaat voor zijn of haar interesse in de functie
Geef aan wanneer je verwacht meer informatie te kunnen geven
Houd sollicitatiegegevens goed bij, zodat je kandidaten snel kunt bereiken
Blijf transparant tijdens het proces. Zeg je met een week meer informatie te kunnen geven, maar duurt dit langer? Communiceer daarover.
Meer tips en tricks over het afnemen van een sollicitatie vind je in het artikel Sollicitatie afnemen.