Wat is een verkoopanalyse?

Informatie over de nut en noodzaak van verkoopanalyse

31 januari 2013

Het is zeer waardevol om een goed inzicht te krijgen in je eigen bedrijf. Informatie over wie je klanten zijn en wanneer zij producten van je bedrijf afnemen kun je gebruiken om je omzet verder te kunnen verhogen.

Wat is een verkoopanalyse?

Een verkoopanalyse is een onderdeel van Customer Relationship Management (CRM).  Een verkoopanalyse is een overzicht van je verkopen, waarmee je inzicht verkrijgt in wie je klanten zijn.

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met je verkoopcijfers, maar er zijn ook veel software pakketten op de markt waarmee je je inzicht in je bedrijf kunt verhogen. Zulke software, ook wel verkoopanalysesoftware genoemd, kan je op een overzichtelijke manier laten zien waar kansen en uitdagingen liggen. 

  • Assortiment:  Welke artikelen worden het meest worden verkocht. Je kunt deze gegevens afzetten tegen de tijd van het jaar en zo goed inspelen op seizoenschommelingen door zo nodig het assortiment aan te passen. Deze verkopen kunnen ook weer gekoppeld worden aan specifieke klanten en medewerkers.

  • Klanten: Je  zien welke klanten het meest waardevol zijn en bij welke klanten mogelijk kansen zijn voor cross-of upselling.

  • Personeel: De software maakt inzichtelijk welke verkoopmedewerkers welke artikelen verkopen.  Zo kun je zien waar de kwaliteiten liggen van je verkoopmedewers en kun je eventueel extra aandacht vestigen op de productgroepen die wat achterblijven.

Door bovenstaande cijfers goed te analyseren kun je op een heel gerichte verbeteringen aanbrengen in de processen in je bedrijf. Bovendien kun je de verbeteringen eenvoudig meetbaar maken. Zonder veel extra kosten kun je je omzet op deze manier verhogen.

Wil je meer weten over e-verkoopanalyse voor jouw bedrijf? Wij kunnen je in contact brengen met onze kennispartners voor een advies op maat. Neem contact met ons op via het formulier op de website.

Redactie MKB Servicedesk