De winnaars van de kredietcrisis

Over prijsvechters, integratiespecialisten en slapende studenten

15 december 2009

Terwijl de wereldwijde economie gebukt gaat onder de gevolgen van de kredietcrisis, zijn er ook degenen die het beste weten te maken van de situatie. Sommigen weten er zelfs van te profiteren.

Prijsvechters

Ondanks dat de meeste mensen nog geen cent minder op hun loonstrookje hebben staan, doen ze toch plotseling liever hun boodschappen bij de prijsvechters Lidl en Aldi. Deze stijgende behoefte aan prijvechters blijkt overigens niet door te werken in alle branches. Zo blijkt bijvoorbeeld uit verkoopcijfers van Branchevereniging AutoRAI dat een prijsvechter als Dacia het zelfs wat moeilijker heeft dan zijn duurdere collega’s. Een prijsvechter is dus niet per definitie een succesnummer in deze tijden. 

Honger en slaap

Naast een honger voor goedkope boodschappen is er ook een honger naar financiële nieuwtjes: Het Financieel Dagblad vaart er wel bij en heeft zijn oplage de laatste maanden met bijna 10% verhoogd. Ook andere dagbladen hebben hun oplage verhoogd, zij het met iets minder indrukwekkende cijfers.

Voor ondernemingen die zich bezighouden met bedrijfsintegratie (consultancy, IT) zijn het ook gouden tijden: Overnames en reorganisaties zorgen in die sector voor een goede boterham op de plank. En terwijl sommigen nachten lang wakker liggen in deze crisistijd, kunnen studenten slapend rijk worden. Door hun studielening weg te zetten op een spaarrekening kunnen ze tot wel 116 euro per jaar verdienen. De rente die ze ontvangen op een spaarrekening is namelijk hoger dan de rente die ze moeten betalen voor de lening. Ze hoeven in ieder geval niet bang te zijn voor omvallende banken, want het geleende spaargeld is volkomen veilig verklaard. Daar hoeven ze dus geen slaap over te verliezen.