Steeds meer ondernemers financieren via crowdfunding

Populair alternatief voor zakelijk lenen bij de bank

Crowdfunding financiering in Nederland

Voor een zakelijke lening naar de bank? Het kan ook anders. Steeds meer mkb-bedrijven kiezen voor crowdfunding, een alternatieve financieringsvorm. In 2022 werd in Nederland een recordbedrag van 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Een groei van 48% ten opzichte van het jaar ervoor.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een alternatieve financieringsvorm waarbij ondernemers het leenbedrag bij elkaar sprokkelen via particuliere investeerders op een crowdfundingplatform. Deze manier van financieren heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen. De reden is simpel: het is laagdrempelig en het risico ligt bij de belegger. Daartegenover staat voor de belegger een aantrekkelijk rendement.

Kredietcrisis als aanjager voor dit alternatief

Crowdfunding is ontstaan tijdens de kredietcrisis (2008) als alternatief voor zakelijk lenen bij de bank. Het is vooral een uitkomst voor mkb’ers die niet of nauwelijks in aanmerking komen voor een lening bij de bank, vanwege de strenge eisen. Dat is een direct gevolg van de kredietcrisis. Banken zijn voorzichtiger geworden en stellen nog strengere eisen dan voorheen aan zakelijke leningen en bancair krediet. Veel banken zien bedrijfsfinancieringen voor mkb’ers bovendien als weinig rendabel. De dupe? Je raadt het al, vooral mkb-bedrijven vissen achter het net.

Mkb’ers zoeken dan ook massaal alternatieve financieringsvormen. Bijvoorbeeld om een startup, risicovol project of innovatief idee te financieren.

Ruim 50 crowdfundingplatforms in Nederland

Momenteel zijn er ruim 50 crowdfundingplatforms waar ondernemers en private investeerders (beleggers) elkaar ontmoeten. Het werkt als volgt: een ondernemer pitcht een idee waar financiering voor nodig is, geeft aan welk streefbedrag nodig is én belooft een aantrekkelijk rendement voor beleggers. De beleggers bepalen zelf welk geldbedrag ze inleggen. Dat kan variëren van vijf tot bijvoorbeeld duizend euro. Zodra het eerste bedrag is ingelegd, start de teller. Iedereen kan zien hoeveel geld er is ingelegd en hoeveel er nog nodig is om het streefbedrag te halen.

Voor een belegger geldt: ‘high risk, high reward’. Rendementen kunnen hoog oplopen, maar als het idee op niets uitdraait, sta je met lege handen. En tussen al die ondernemers met goede ideeën zitten ook ‘cowboys’ die minder betrouwbaar zijn. Om beleggers beter te beschermen tegen malafide praktijken komt Brussel later dit jaar met nieuwe regels voor platforms.

Nieuwe Europese wetgeving: informatieplicht

In november 2023 treden nieuwe Europese regels in werking die online platforms uitgebreidere informatieplicht opleggen. Op die manier moeten beleggers beter beschermd worden tegen onnodige risico’s.

Strengere regels of niet, de verwachting is dat de crowdfundingmarkt de komende jaren verder zal groeien.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.