Website missers, irritaties en frustraties

DE COLUMN VAN WEEK 7 DOOR IRIS VAN DER HOEK

09 februari 2009

‘Deze website is Under Construction, maar kom snel terug!’ lees ik hoofdschuddend. Dat mensen nog het lef hebben om zoiets te publiceren. En dan nog met een lelijk plaatje erbij ook. Beseft niemand dat bezoekers binnen één seconde beslissen of een website aanspreekt of niet? Dat je een betere mogelijkheid om je bedrijf zo goedkoop te presenteren aan zo’n grote doelgroep niet snel krijgt?

Of iets aanspreekt is toch persoonsgebonden? Nou nee! Er zijn dingen die volgens mij iedereen mateloos irriteren en frustreren. Noem mij een vakidioot, maar ik kan niet tegen websites die afgeraffeld aanvoelen. Hoe je ziet dat iets afgeraffeld is? Heel simpel. Lange lappen tekst, ondermaatse vormgeving en moeten gissen naar waar de website over gaat.

Een goede site is immers to the point, ziet er smaakvol uit en laat onderbewust een goed gevoel achter. Je hebt meteen door waar de website over gaat, omdat de maker jou als bezoeker centraal heeft gesteld. Dan is de website eenvoudig en zo ingericht dat de meest relevante informatie ook het meest prominent in beeld komt.

Een goed gevoel oproepen bij je site bezoekers komt al een stuk dichterbij met de volgende stappen:

  1. DENK! Bedenk wie jouw doelgroep is

  2. Schrijf alle informatie uit die je doelgroep zou zoeken op jouw site

  3. Breng prioriteiten aan in de informatie

  4. Hoe relevanter de informatie, hoe meer bovenin. Gebruik korte, krachtige koppen

  5. Schrap overbodige informatie

  6. Laat het bepalen van kleuren en het maken van logo’s en ontwerpen aan een designer over; doe het alsjeblieft niet zelf!

Ondermaatse sites staan hiermee in schril contrast. Je herkent ze bijvoorbeeld aan meer dan 10 menu items, horizontale scrollbalken of gekke introfilmpjes en knipperende afbeeldingen. En wat me nog het meeste stoort: gedane beloftes die niet meer nagekomen kunnen worden, omdat de informatie op de site inmiddels ernstig verouderd is.

Mijn gedachten komen weer bij de website die Under Construction is. Die site riep vorige week ook al dat ik binnenkort terug moest komen. Hoofdschuddend breng ik mijn pijltje naar het kruisje rechts bovenin. Waren ze maar naar mij toegekomen, dan had ik verteld hoe ze mij en al die anderen hadden kunnen vasthouden. Ik klik de website weg. Mij zijn ze kwijt, ik kom niet meer terug!

Iris van der Hoek