Waarom zou ik gebruik maken van een branchevereniging?

Wat voor diensten bieden ze aan?

Netwerken, connecties

Brancheverenigingen bieden zeer veel uiteenlopende diensten aan. Het is daarom vaak het overwegen waard om lid te worden. Bij sommige branches is het zelfs zeer aan te raden. Meer daarover in dit artikel.

Er zit vaak ontzettend veel kennis binnen een branchevereniging. De leden in de organisatie kennen de markt en het beroep zeer goed en kunnen dus vaak zeer nuttig zijn bij het vragen naar adviezen voor jouw bedrijf. Die kennis en ervaring wordt vaak aangeboden door de brancheverenigingen. Zo worden er met enige regelmaat bij de meeste verenigingen cursussen en workshops gegeven. Tevens doen ze (markt) onderzoek en presenteren deze resultaten aan hun leden. Op deze knowhow kan je binnen je bedrijf dan inspelen.

Beeld naar buiten

De verenigingen die een branche vertegenwoordigen zijn vaak ook belangrijk voor het beeld dat de consument van een branche heeft. Zo vertegenwoordigen de voorzitters hun leden bij grote overkoepelende kwesties binnen het vak. Ook attenderen ze de media op nijpende en actuele kwesties. Tevens is bij enkele beroepen een lidmaatschap van een vakorganisatie een teken van kwaliteit voor de buitenwereld. Reisbureau’s met het ANVR-keurmerk staan voor een bepaalde kwaliteit en garanderen dat ook. FOCWA doet iets soortgelijks in de carrosseriebranche. Ook door regelmatig in de media te verschijnen met positieve berichten, verbeteren ze de reputatie voor de hele beroepsgroep.

Netwerken

Een goed netwerk is heel belangrijk, zeker als het collega’s van je zijn. Brancheverenigingen organiseren ontmoetingen, bijeenkomsten en ledenvergaderingen met branchegenoten / collega’s. Tot slot nog even alle diensten van de meeste brancheorganisaties op een rijtje:

Vertegenwoordiging leden in media en voor politiek

  • Kennis en ervaring aanbieders via oa workshops en onderzoek

  • Beschermen reputatie van branche bij grote publiek en houden kwaliteit van branche in de gaten

  • Ze bieden een netwerk aan

  • Mogelijkheid tot benchmarking

  • Ondersteuning bij het formuleren van arboconvenanten

  • samenwerking en ketenoverleg

  • branche PR en evenementen

Wat vind je van dit artikel?