Een website die werkt - Gerry McGovern

Als internetondernemer moet je dit boek gelezen hebben

12 januari 2010

Dit helder geschreven boek gaat over de manier waarop je een klantgerichte website maakt. Niks technische snufjes, nee: puur de inhoud. Ben je professioneel bezig met je website? Spreekt jouw website de lezer en de zoekmachines aan?

De magische C's Let erop dat de artikelen 300 tot 500 woorden lang zijn Denk na over nieuwe content en check artikelen op de C’s van McGovern: consument centraal, catchy geschreven, compleet, concreet en correct.

Carewords maken je site persoonlijk Vervolgens heeft McGovern het veel over carewords (Keywords). Dat zijn de relevante zoekwoorden die bezoekers door een website leiden en een website persoonlijk maken. Deze carewords maken je site tot een veelbezochte website. Maak gebruik van google adwords hulprogramma's om te komen tot een overzicht van deze keywords.

Kop en intro Gebruik deze woorden bij de koppen – die zelf maximaal acht woorden lang zijn - en inleidingen van de teksten op je website. Dat maakt een begin catchy, boeiend en meeslepend en volgt de behoefte van de lezer. Wat nog meer belangrijk is in de kop of inleiding: vermijd dubbelzinnigheid, wees compleet, concreet en correct. De laatste zin van de inleiding – hooguit 30 woorden – moet de kraker zijn.

Eén onderwerp per alinea Vervolgens moet de content uitnodigen tot actie. Gebruik daarom carewords aan het begin en aan het einde van een zin en beperk je tot één onderwerp per alina. Die alinea is maximaal 70 woorden.

Gevonden worden Content klaar? Dan is het nog de truc om gevonden te worden. Onderzoek van Modosoft laat zien dat slecht vijf procent van de mensen de moeite neemt om de tweede pagina te bezoeken bij Google. Kom je hier doorheen en ben je eenmaal gevonden, dan moet je je klant ook nog tevreden maken. Klanten moeten iets op je website kunnen doen. Iets kopen, downloaden of contact op kunnen nemen met iemand. Lees het boek “Hondenbrokken” van Jos Burgers.

Linken Pagina’s met slecht één doorverwijzing hebben minder dan 10% kans om door een zoekmachine geïndexeerd te worden. Let daarom op het volgende:

  1. Zorg dat je content kwalitatief top is. Dan krijg je ook toplinks

  2. link binnen je eigen vakgebied

  3. concentreer je niet teveel op hubs als Google

  4. versterk zwakke schakels

  5. ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

  6. kijk uit met wederkerigheid met linken

  7. probeer juist bij websites die maar weinig links vermelden een link te krijgen

  8. probeer een link te krijgen bij de belangrijkste internetdirectories

  9. zorg voor de juiste carewords in links

  10. zorg dat je gelinkt wordt. Want: Je hebt net als bij netwerken een lange adem nodig om gewaardeerd te worden.

Hoe zorg je dat een zoekmachine je vindt?

Zoekmachine-vriendelijke tips:

  1. carewords moeten gelijk zijn aan wat iemand zoekt

  2. concentreer je op een idee in de content

  3. begin met de belangrijkste carewords

  4. gebruik de correcte careword-zinnen; let op enkelvoudige en meervoudige woorden (beter meervoud)

  5. meet de careword-dichtheid (bij een tekstgrootte van 250-500 woorden mag de dichtheid liggen rond de 3 tot 5%)

Bronnenonderzoek Ga altijd op zoek naar de bron; de beste informatie is meestal het moeilijkst te krijgen. Zoek daarom naar een expert die geïnterviewd wil worden over het onderwerp. Het enige wat jij hoeft te doen, is vragen stellen. Ben niet bang dat je vragen dom zijn, jij vindt iets onduidelijk, dan vinden altijd meer mensen dat met jou. Heb je eenmaal de informatie binnen, controleer die dan op feiten en raadpleeg meerdere bronnen om de informatie dubbel te checken.

Website als een huis Goed boek, lekker praktisch. Natuurlijk hebben wij ook nog een hoop te doen!  Zeker lezen! Tekstlengte 581 woorden …

Gelezen door: Willem Overbosch