Wat is X en hoe gebruik ik dat?

Wat heb ik als ondernemer aan X?

X is nog altijd een een snelle manier om nieuws te delen en contact te houden met je netwerk. In dit artikel lees je hoe je X slim gebruikt voor je bedrijf: van posts en hashtags tot klantenservice en zichtbaarheid.

sociale media

Wat is X?

X is een online platform waarop gebruikers microblogs plaatsen. In 280 tekens (plus eventueel beeld) vertel je jouw volgers in dit online netwerk wat je op dat moment aan het doen bent of wat je bezighoudt. Andersom kun jij andere mensen en bedrijven volgen op X om te weten waar zij mee bezig zijn. Gebruikers die geïnteresseerd zijn in andere gebruikers volgen elkaar kunnen op elkaars berichten reageren. Een echt social medianetwerk dus.

Wat is de geschiedenis van X?

X heette voorheen Twitter. Twitter is in 2006 in eerste instantie ontstaan als een onderzoeksproject van het bedrijf Obvious uit San Francisco. In 2022 werd Elon Musk eigenaar van het bedrijf achter Twitter. Een jaar later ging Twitter op in het bedrijf X Corp en heeft Musk het omgedoopt tot X.

X heeft door de controverse rondom Musk wel flink aan populariteit ingeboet. De reden: Musk ontsloeg direct na de overname een groot deel van het moderatieteam en doet zelf controversiële uitspraken op dit medium. Maar nog altijd wordt de social media-app dagelijks door meer dan 200 miljoen mensen wereldwijd bekeken en gebruikt om berichten de wereld in te slingeren.

Hoe gebruik ik X?

X is net als LinkedIn en Facebook een sociale netwerksite. Je maakt er een profiel aan, dat je kunt koppelen aan andere profielen. Je kunt zo op een makkelijke manier je netwerk onderhouden, uitbreiden en op de hoogte blijven van wat andere mensen aan het doen zijn. Je kunt via X iedereen volgen, dus naast je vrienden ook zakelijke contacten, nuttige instanties zoals MKB-Nederland of bekende personen.

Wat zijn posts?

De berichten die je via X stuurt, worden 'posts' genoemd, hoewel men ook nog altijd de term ‘tweets’ gebruikt. Je kan posts versturen via je computer, maar ook via je smartphone, iPod of iPad.

Als je een berichtje plaatst komt dat terecht bij mensen die jou volgen (je 'followers'). Andersom ontvang jij 'posts' van de mensen of instanties/bedrijven die jij volgt. Je kunt een hashtag (#) toevoegen in je post, bijvoorbeeld de naam van een event dat je bezoekt. Dan wordt jouw bericht toegevoegd aan het overzicht van alle berichten met diezelfde hashtag (event).

Je kunt ook een andere gebruiker taggen in jouw bericht (@gebruikersnaam). Zo’n mention voeg je toe als je bijvoorbeeld wil reageren op een bericht van een specifieke gebruiker. Of een andere gebruiker wil noemen in je post of betrekken in het gesprek.

Wat heb je als ondernemer aan X?

Voor ondernemers is X een handig en snel communicatiemiddel. Je kunt:

  • Zakelijk nieuws of productlanceringen delen

  • Contact onderhouden met klanten of partners

  • Nieuwe volgers bereiken en zo je zichtbaarheid vergroten

  • Deelname aan gesprekken binnen je branche laten zien

Het platform is laagdrempelig: je deelt in enkele seconden iets uit je bedrijfsdag, reageert op anderen of haakt in op actualiteit. Dat maakt X geschikt voor ondernemers die hun expertise willen laten zien of hun merk persoonlijker willen maken.

Voorbeelden van zakelijk gebruik

  • Een restaurant dat dagelijks zijn dagmenu post

  • Een marketingbureau dat tips deelt en in gesprek gaat met klanten

  • Een winkel die aanbiedingen of evenementen promoot via hashtags

X gebruiken voor klantenservice

X kan ook een effectief webcarekanaal zijn. Je ziet snel wanneer klanten of volgers jouw bedrijf noemen en kunt direct reageren. Zo laat je zien dat je bereikbaar bent en klantgericht werkt. Let wel op: het vraagt tijd om goed te monitoren en te reageren. Reageer alleen via X als je er ook echt capaciteit voor hebt.

Conclusie: haal meer uit X

X is een snel, informeel netwerk dat ondernemers helpt om zichtbaar en betrokken te blijven. Met een actieve, authentieke aanpak kun je er relaties opbouwen, klanten helpen en jouw merk versterken. Wil je aan de slag met X? Begin klein: volg relevante accounts, post regelmatig en reageer op gesprekken in jouw branche.

Wat vind je van dit artikel?

Arthur Lubbers

Auteur

Arthur Lubbers

Arthur is redacteur en journalist met als specialisatie (bedrijfs)economie en arbeidsmarkt. Hij schrijft over alle mogelijke onderwerpen om werkgevers en ondernemers te informeren en te inspireren.