Wat zijn de voordelen van Twitter?

Wat heb ik als ondernemer aan Twitter?

24 januari 2013

Steeds meer ondernemers zien de voordelen die Twitter biedt. Twitter is een snel en laagdrempelig communicatiemiddel waarmee je binnen de kortste keren een grote doelgroep bereikt.

Toch blijkt dat ondernemers nog niet bepaald fervente Twitteraars zijn. Hoe dat komt? Ze gaan ervan uit dat dit sociale medium teveel tijd kost of ze weten niet hoe het werkt. En dat terwijl het bewezen is dat een twitterende ondernemer meer verkoopt. 

Via Twitter kun je allerlei mensen volgen. De tip is om naast je gewone vrienden ook zakenpartners te volgen of instanties waar jouw bedrijf of branche mee te maken heeft. Zo ben je als eerste op de hoogte van het nieuws. Andersom zijn jouw volgers als eerste op de hoogte van de updates in jouw (ondernemers)leven.

Ondernemen via Twitter

Omdat je via Twitter zo makkelijk je netwerk kan uitbreiden en onderhouden, is het de perfecte plek om een nieuw idee in de groep te gooien. De mensen die je volgen zijn immers vaak mensen met dezelfde interesses. Bovendien kun je door middel van zogenaamde hashtags (#) je tweet ook op andere plekken laten verschijnen. Zo krijg je gegarandeerd veel feedback op je nieuwe plan.

Twitterende ondernemers verdienen meer

Uit onderzoek is gebleken dat ondernemers die tussen de honderd en vijfhonderd volgers hebben 146 procent meer opdrachten binnenslepen dan ondernemers met 21 tot honderd volgers. Als je het medium slim gebruikt, kun je dus meer geld verdienen. 

Betere vindbaarheid via Google

Als je namens je bedrijf twittert, wordt je beter gevonden door Google. Je kan in je twitterprofiel ook een link opnemen naar de website van je bedrijf en in een korte biografie vertellen wat je bedrijf precies doet. Een makkelijke manier om je ranking in Google te laten stijgen. 

Personal branding

Twitter is een ideale manier om jezelf en je bedrijf te profileren. Denk daarom goed na over hoe je jezelf en je bedrijf als 'merk' ziet en laat dit aan de buitenwereld zien. Personal branding-expert Floris Venneman: "Zie jezelf als merk en wees je bewust van de manier waarop je met de buitenwereld communiceert. Denk steeds: "Hoe wil ik dat mijn merk door de buitenwereld gezien wordt?"."