Wat is X en hoe gebruik ik dat?

Wat heb ik als ondernemer aan X?

X is een online platform waarop gebruikers microblogs plaatsen. In 280 tekens (plus eventueel beeld) vertel je jouw volgers in dit online netwerk wat je op dat moment aan het doen bent of wat je bezighoudt. Andersom kun jij andere mensen en bedrijven volgen op X om te weten waar zij mee bezig zijn. Gebruikers die geïnteresseerd zijn in andere gebruikers volgen elkaar kunnen op elkaars berichten reageren. Een echt social medianetwerk dus.

Twitter

Wat is de geschiedenis van X?

X heette voorheen Twitter. Twitter is in 2006 in eerste instantie ontstaan als een onderzoeksproject van het bedrijf Obvious uit San Francisco. In 2022 werd Elon Musk eigenaar van het bedrijf achter Twitter. Een jaar later ging Twitter op in het bedrijf X Corp en heeft Musk het omgedoopt tot X. Twitter werd enorm populair.

X heeft door de controverse rondom Musk wel flink aan populariteit ingeboet. De reden: Musk ontsloeg direct na de overname een groot deel van het moderatieteam en doet zelf controversiële uitspraken op dit medium. Maar nog altijd wordt de social media-App dagelijks door meer dan 200 miljoen mensen wereldwijd bekeken en gebruikt om berichten de wereld in te slingeren.

Hoe gebruik ik X?

X is net als LinkedIn en Facebook een sociale netwerksite. Je maakt er een profiel aan, die je kunt koppelen aan andere profielen. Je kunt zo op een makkelijke manier je netwerk onderhouden en uitbreiden en op de hoogte blijven van wat andere mensen aan het doen zijn. Je kunt via X iedereen volgen, dus naast je vrienden ook zakelijke contacten, nuttige instanties zoals MKB-Nederland of bekende personen.

Wat zijn posts?

De berichten die je via X stuurt, worden 'posts' genoemd, hoewel men ook nog altijd de term ‘tweets’ gebruikt. Je kan posts versturen via je computer, maar ook via je smartphone, iPod of iPad.

Als je een berichtje plaatst komt dat terecht bij mensen die jou volgen (je 'followers'). Andersom ontvang jij 'posts' van de mensen of instanties/bedrijven die jij volgt. Je kunt een hashtag (#) toevoegen in je post, bijvoorbeeld de naam van een event dat je bezoekt. Dan wordt jouw bericht toegevoegd aan het overzicht van alle berichten met diezelfde hashtag (event).

Je kunt ook een andere gebruiker taggen in jouw bericht (@gebruikersnaam). Zo’n mention voeg je toe als je bijvoorbeeld wil reageren op een bericht van een specifieke gebruiker. Of een andere gebruiker wil noemen in je post of betrekken in het gesprek.

Wat heb ik als ondernemer aan X?

Je kunt via X informeel online contact onderhouden met je zakelijke netwerk. Je kan elke zakenpartner (met een account) volgen en met hem of haar via X communiceren. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn binnen je bedrijf, of je hebt een ander leuk nieuwtje, kan je dat posten. Jouw volgers lezen dat berichtje en kunnen er meteen op reageren.

Ze kunnen het ook reposten (retweeten), wat betekent dat ze het naar hun persoonlijke netwerk versturen. Zo komt jouw post bij nog meer mensen terecht en dit vergroot de bekendheid van jouw bedrijf.

Het voordeel van X is dat het snel gaat en informeel is. Zo leg je makkelijk contact met anderen en breid je je netwerk uit.

Wat vind je van dit artikel?

Arthur Lubbers

Auteur

Arthur Lubbers

Arthur is redacteur en journalist met als specialisatie (bedrijfs)economie en arbeidsmarkt. Hij schrijft over alle mogelijke onderwerpen om werkgevers en ondernemers te informeren en te inspireren.