Hoe gebruik ik hashtags (#) in Twitter?

Vergroot je vindbaarheid in Twitter

02 april 2020

Hashtags (#) zijn bedoeld om je tweets te koppelen aan een onderwerp. Zo kun je makkelijk zoeken welke andere twitteraars zich bezighouden met hetzelfde onderwerp.

E-book Eerste hulp bij Social media

Waarom zou ik hashtags gebruiken? Door hashtags te gebruiken, vergroot je de kans dat je tweets gevonden worden door twitteraars die zich ook bezig houden met dit onderwerp. Op deze manier kunnen andere gebruikers je berichten gemakkelijker vinden. Voor ondernemers is dit een middel om extra goed gevonden te worden. Ben je een expert op een bepaald gebied? Laat dit dan blijken door middel van je tweets. Ook als er iets in het nieuws is, kun je via de zoekfunctie van Twitter makkelijk een tijdslijn zien met twitterberichtjes over dit onderwerp.

Welke hashtag moet ik gebruiken? Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van hashtags. Een hashtag is vaak gewoon het onderwerp zelf, of een afkorting van een onderwerp of evenement (#WvdO voor de Week van de Ondernemer). Je kunt zoeken op een onderwerp om te kijken welke hashtags daarvoor gebruikt worden. Veelgebruikte hashtags zijn bijvoorbeeld #durftevragen en #goeievraag. Het is ook mogelijk om hashtags te volgen via twitter.

Voorbeeld van het gebruik van hashtags Ben je bijvoorbeeld bezig met een aanbesteding, dan zou je bijvoorbeeld het volgende bericht kunnen plaatsen:

  • Ondernemer1: Bezig met een plan voor een #aanbesteding. Iemand tips?

Ben je een expert in een bepaald vakgebied, geef dit dan aan door de hashtag juist te gebruiken als je jouw expertisegebied noemt. Ga vooral ook op zoek naar mensen die meer willen weten over jouw expertisegebied. In dit voorbeeld zoekt een aanbestedingsexpert naar tweets over aanbesteding. Hij leest de tweet van ondernemer1 en reageert op de volgende manier:

  • Expert: @Ondernemer1, Ik wil je wel helpen met #aanbesteding. Neem eens contact op voor vrijblijvend advies.

Wanneer een willekeurige derde ondernemer op zoek gaat naar informatie over aanbestedingen dan zal hij beide tweets zeer waarschijnlijk tegenkomen. Hij wil graag meer weten en contact op met de aanbestedingsexpert (ondernemer2) voor vrijblijvend advies.

  • Ondernemer 3: @Expert, ik las dat je #aanbesteding expert bent. Wil graag een keer afspreken.

Hoe succesvol zijn je hashtags?Om te weten of je hashtags ook gevonden worden en hoeveel twitteraars bereikt worden met jouw tweets, kun je de statistieken van een hashtag bekijken in tweetreach.