Hoe bouw ik mijn eigen website?

Ondernemer Frank Euwe maakte zijn website zonder voorkennis

28 augustus 2012

Bijna drie jaar geleden begon hij als zelfstandig ondernemer. Frank Euwe van CRM Plus wilde eerst een bedrijf voor trainingen opzetten, maar besloot: 'ik begin een eigen CRM- bedrijf. Én bouw mijn eigen website.'

Naam: Frank W. Euwe

Bedrijfsnaam: CRM Plus

Bedrijfsvorm: bv

Aantal werknemers: 3

Opgericht: 2009

Klanten krijgen en goede klanten behouden

CRM Plus helpt bedrijven met hun klantenrelatiebeheer (CRM = Customer Relationship Management). Frank: “We helpen bedrijven klanten te krijgen en goede klanten te behouden. We geven advies, doen CRMscans, geven trainingen en helpen met technologie (Salesforce CRM) om het klantenrelatiebeheer te verbeteren.”

Website zelf gemaakt

De website voor CRM Plus heeft Frank zelf gemaakt. Moet je daarvoor een computerexpert zijn? “Ik heb een technische opleiding, maar wist weinig van websites bouwen. Ik heb een boekje van honderd bladzijden gekocht. Tijdens het doorbladeren dacht ik: dát snap ik nog wel”, vertelt hij. De eerste stap die de ondernemer zette, was bedenken wat er op de website moest komen en welke boodschap hij over wilde brengen. 

CMS

Op naar een content management systeem, het systeem dat alle informatie (tekst, video’s en beeld) van je website beheert. Frank wist dat hij een open source systeem wilde gebruiken. 'Een ‘open’ softwareprogramma dat steeds verbeterd wordt door fanatieke gebruikers. Ik koos voor Joomla, een erg gebruiksvriendelijk systeem,' vertelt hij.

Diepgang

Om ervoor te zorgen dat zijn website vervolgens ook gevonden zou worden, deed hij twee dingen. Allereerst zorgde hij voor content met diepgang. Ten tweede zorgde hij ervoor dat zijn site hoog scoorde via zoekmachines. Hoe? Door te kiezen voor goede keywords en te adverteren via Google Adwords. Om te weten welke zoekwoorden het beste werkten voor zijn website, huurde hij een bedrijf in. Frank: 'Op die zoekwoorden heb ik vervolgens geadverteerd in Google met Google Adwords.'

Social media

Tegenwoordig gaat het allemaal nog wat verder. Via Snoobi kan hij zien wie zijn site heeft bezocht en op welke pagina’s diegene is geweest. 'Met die informatie zou ik iemand zomaar op kunnen bellen: kan ik je advies geven over dat onderwerp?' Social media gebruikt hij niet zoveel, vanwege tijdgebrek. Frank: 'Maar als je Twitter integreert in je CRM-systeem, kun je in Twitter op bepaalde woorden zoeken en op díe tweets reageren. Een voorbeeld? Als iemand tweet: ‘Ik heb een probleem met Salesforce’, dan kan ik replyen: Als je hulp nodig hebt, kun je onze website bezoeken.'

Tijdrovend

Het positieve aan het zelf bouwen van je website, vindt Frank dat je gedwongen wordt om na te denken over wat je bedrijf te bieden heeft, en hoe je dat aan je doelgroep presenteert. 'Bovendien is het leerzaam en kun je steeds zélf je site aanpassen.' Maar een nadeel is er ook: 'Je bent er veel tijd aan kwijt, terwijl een website bouwen eigenlijk niet je core business is.'Zijn advies aan ondernemers: 'Doe het als je het leuk vindt en als je graag wat wil leren, maar als het niet bij je past en je de financiële middelen hebt om iemand in te huren, durf dat dan ook te kiezen.'

  • Tip:

'Bouw zelf je website als je het leuk vindt en als je graag wat wil leren, maar als het niet bij je past en je de financiële middelen hebt om iemand in te huren, durf dat dan ook te kiezen.'

Auteur

Lenneke Arts