'Geen Wajonger? Een gemiste kans!'

Column | 'Kan niet' vormt toch juist vaak de uitdaging?

27 mei 2013

26 procent van de ondernemers die nog niet werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt verwacht dit in de toekomst wél te gaan doen. 60 procent denkt dat zeker níet te gaan doen, en dat is veel interessanter!

Dat blijkt uit een werkgeversonderzoek in opdracht van Cedris, de brancheorganisatie voor SW bedrijven. Een veel gehoord argument van ondernemers om níet te kiezen voor iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, is dat de aard van hun organisatie of het werk zich daar niet voor leent. Het bedrijfsproces zou te hectisch en te dynamisch en de werkzaamheden of te fysiek belastend of te kennisintensief zijn.

Mitsen en maren

Een dikke meerderheid zegt dus ‘Nee, kan niet’. En ergens snap ik dat ook wel…Feit is namelijk dat niet elke vacature of bedrijfsomgeving zonder meer geschikt is voor een Wajonger. Net zoals je niet kunt spreken over ‘een Wajonger’ kun je dat ook niet over een bedrijf of een vacature. De een is immers de ander niet! Genoeg mitsen en maren om te gaan werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar waarom zou  jou dat tegenhouden?

Laat jij ook kansen liggen?

Ben jij een van die ondernemers die ervan overtuigd is dat het binnen zijn organisatie niet kan? Wil jij – vanuit welgemeend ondernemersbelang of nobele maatschappelijke doelstellingen – best gebruikmaken van de diensten van een Wajonger, maar moet je helaas afhaken omdat jouw bedrijf hiervoor geen mogelijkheden heeft? STOP, want dan ga je toch echt te kort door de bocht. Want waarom kan in jouw bedrijf niet wat in een ander bedrijf wel kan?

Pak je kans!

Er zijn partijen die je kunnen helpen bij het scannen van jouw organisatie op mogelijkheden voor een Wajonger. Professionals van jobcoachorganisaties bij je in de buurt helpen snel en deskundig. Zij kijken naar mogelijke reguliere werkzaamheden binnen je organisatie, maar zijn ook goed in het detecteren van eenvoudige werkzaamheden in het takenpakket van (hoogopgeleide) professionals.

Kosten besparen

Het samenvoegen van deze taken ontslaat de professional van gedoe aan de onderkant van zijn/haar takenpakket en kan voor de jongere een nieuwe functie betekenen. Dit kan, bij een beetje volume, een aardige kostenbesparing opleveren. Of zoals een manager van Autotaalglas in Breda in een interview met de Ondernemer.nl in augustus 2011 opmerkt: “Je moet er ook een beetje handig op inspelen. Vroeger stuurde ik twee, volledig betaalde monteurs op pad om een ruit te repareren. Nu gaat Patrick vaak mee. Daarmee speel je die monteur weer vrij in de zaak. Op die manier levert het geld op”.

Goed gezelschap

Autotaalglas is zeker niet de enige organisatie die kansen ziet én pakt. Veel bedrijven doen ervaring op met het laten instromen van jongeren met een beperking in hun organisatie. MKB-werkgevers hebben steeds vaker al jongeren met een beperking in dienst. KPN, Philips, Albert Heijn en Scapino zijn goede voorbeelden van grote ondernemingen die ieder vanuit hun eigen motivatie en mogelijkheden hiermee bezig zijn. Soms is dat omdat er afspraken over Wajongers in hun CAO opgenomen zijn, vaak vanuit MVO-doelstellingen of andere redenen.

Voorbeelden

De websites van onder meer CrossOver en MVO Nederland bieden inspirerende voorbeelden van werkgevers die werk maken van de uitvoering van de afspraken over Wajongers in hun CAO of hun MVO doelstellingen. Dus.. waarom nog langer kansen laten liggen? Vraag een collega-ondernemer eens naar zijn ervaringen of lees de verhalen op de websites! Bekijk de praktijkvoorbeelden hier.

Auteur

Dorien Verhoeven