Optimaliseer ik mijn website zelf of besteed ik het uit?

Optimalisatie en onderhoud

31 januari 2012

Wil je je website voor méér doeleinden gebruiken dan alleen als online visitekaartje, dan zul je hem moeten onderhouden en optimaliseren. De grote vraag: doe je dit zelf of besteed je het uit?

Whitepaper: Hoe verbeter ik mijn website?

Wat kun je zelf?

Wil je je website optimaliseren voor conversie én voor zoekmachines, dan kun je een professioneel bureau in de arm nemen. Wil je eerst zelf een poging wagen? Doe je voordeel met onderstaande tips voor conversie-optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie.

  1. Doe de SEO-scan om te kijken hoe goed je website het doet op het gebied van populariteit, techniek en zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalization: SEO). Je kunt hierbij je website vergelijken met die van belangrijke concurrenten.

  2. Zet de goede keywords in je HTML-code, zodat je goed gevonden wordt in zoekmachines. Denk daarbij aan het volgende:

  • Geef iedere pagina een unieke, duidelijke en passende titel via META-decription;

  • Zet belangrijke keywords (en combinaties daarvan) in de HTML van de eerste tweehonderd woorden van een pagina. Weten welke keywords populair zijn? Gebruik de keywordtool van Google

  1. Laat je website linken door andere websites die ertoe doen. Word je veel gelinkt door andere (goede) sites, dan geven zoekmachines je ook een hogere ranking.

  2. Zorg dat je pagina’s snel laden. Gebruik geen Flash en vermijd grote animaties, afbeeldingen of banners op je homepage. Internetbrowsers hebben veel tijd nodig om deze grote bestanden te laden en dat irriteert je bezoekers.

  3. Zorg dat je bezoekers niet eindeloos hoeven te klikken voordat ze gevonden hebben wat ze zoeken. Met andere woorden: maak je website niet te diep. Dit doe je door óf te zorgen dat er geen oneindige doorklikstructuur is óf door het aantal pagina’s te verminderen.

  4. Gebruik Google Analytics om erachter te komen wat voor een bezoekers je op je site hebt: waar komen ze vandaan, wat zoeken ze, wat doen ze precies op je website en op welk moment verlaten ze hem weer? Met de informatie uit Google Analytics leer je je bezoekers beter kennen en kom je te weten wat ze belangrijk vinden. Vervolgens kun je daar weer op in spelen.

Wat kun je uitbesteden?

Sommige dingen kun je wel zelf, maar kan een extern persoon nét even beter. Het kost je een investering, maar levert je ook weer veel op: bezoekers. Wat kun je uitbesteden en waarom?

  1. Om je website SEO-technisch beter te maken, kun je een SEO-bureau inhuren, zoals Search Kings. Zo’n bureau kan alle bovengenoemde dingen voor je doen. De expert kijkt goed naar de opbouw van je teksten, je interne linkstructuur, de inkomende links van andere websites, je gebruik van sociale media en de technische en visuele opmaak van je website. Handig als de bovenstaande adviezen abacadabra voor je zijn of als je er simpelweg de tijd niet voor hebt.

  2. De webanalyse die je via Google zelf kunt doen, kun je ook uitbesteden aan een extern bureau. Zo’n internetbureau heeft ervaring met webanalyse en de interpretatie van gegevens. Je krijgt advies over hoe je je opbrengsten kunt verhogen en je bezoekers meer tevreden krijgt.

  3. Je kunt nog verder gaan in zaken die je laat doen door een extern bureau. Denk aan een usability-onderzoek of een online enquête.

Voordelen zelf doen

  • Je blijft nauw betrokken bij je website en weet zeker dat alles online staat op de manier waarop je het hebt bedoeld.

  • Het is goedkoop (al kan uitbesteden weer voordelen opleveren, waardoor je kosten eruit haalt).

Voordelen uitbesteden

  • Een extern bureau heeft ervaring met optimalisatie en onderhoud en weet wat werkt en wat niet.

  • Het kost jou geen tijd. Want optimalisatie en web-onderhoud kun je niet doen met een uurtje per week. Je kunt je tijd misschien beter richten op waar jij het beste in bent: ondernemen. Intussen doen de mensen van het externe bureau waar zij goed in zijn: optimalisatie.

  • Je mist niks. Als je een paar weken druk bent, loop je het risico dat je foutmeldingen of spam mist. Een web-onderhoudbureau houdt in de gaten of alles nog goed werkt.

Webdesigner

Besluit je om je website uit te besteden? Ga dan op zoek naar de ontwerper die je lastige vragen stelt over je communicatie, bedrijfsdoelen en je doelgroep. Wees op je hoede voor al teveel mooie plaatjes. Accepteer geen Flash sites. Vergeet speciale Apps voor telefoons nog even. In plaats daarvan zorg je ervoor dat je site zelf bruikbaar is op de telefoon.