Hoe verbeter ik mijn website?

Download gratis het whitepaper over het optimaliseren van je website

30 januari 2013

86 procent van de ondernemers heeft een website. Maar of ze hem ook goed gebruiken en eruit halen wat erin zit, dát is een tweede. Ondernemer, er liggen kansen voor je!

Whitepaper: Hoe verbeter ik mijn website?

Je omzetgroei is mede-afhankelijk van je online aanwezigheid, blijkt uit recent onderzoek van Boston Consultancy Group. Heb je dus nog geen website, bouw er dan één. Heb je al wel een website: optimaliseer hem!

Wat wil ik met mijn website? 

Heb jij al een website? Zo ja, is voor jou duidelijk wat je met je website wil, wat je online doel is? Zo nee, vraag je jezelf weleens af of je ook een website ‘moet’? En wat voor één dat er dan moet zijn? Kies voor het soort website dat past bij je onderneming en bij jouw verwachting van de online wereld.  

Website starten

Een simpele manier om een website te beginnen is het starten van een weblog. Voordeel: Het kost je weinig tijd en weinig geld, omdat het een soort invuloefening is. Nadeel: je website ziet er uit als die van vele anderen, aangezien je een lay-out uit een lijst mogelijkheden kiest. Via bijvoorbeeld nl.wordpress.org of via www.blogger.com kun je op deze makkelijke manier een eigen website beginnen. 

Liever een webshop starten? Sluit je aan bij een webwinkelformule, zoals www.mijnwinkel.nl, een community waarbinnen je je eigen webwinkel op kunt zetten. Voordeel: het kost je minder geld én minder tijd. Je besteedt het technische gedeelte, de kassaprocedure en het logistieke deel namelijk uit. Nadeel: je hebt minder keuze qua vormgeving. 

In vijf stappen naar een optimale website

Zorg dat je inzicht krijgt in het bezoekersgedrag van je website, via een analysesite als Google Analytics

Tip!

Wil je kijken of je website-bouwer het goed gedaan heeft? Doe de SEO scan via of gebruik de Webmaster Tool van Google. 

Hoe krijg ik bezoekers op mijn website?

Uit het onderzoek ‘Zoekmachinemarketing in de thuis-winkelbranche 2010’* blijkt dat zoekmachinemarketing door webwinkels als het meest succesvolle marketingkanaal wordt gezien, gemeten naar Return on Investment (de verhouding tussen het rendement en de investering). Maar liefst 67,8 procent van de 753 respondenten is tevreden tot zeer tevreden over zoekmachine-optimalisatie. Bij adverteren in zoekmachines is dit 48,2 procent.  

(*) Onderzoek van Traffic Builders 

SEO-tips

  • Bedenk welke omschrijving je doelgroep zal gebruiken om bij je product of dienst uit te komen. Dit is meestal niet een op zich zelf staand woord, maar een combinatie van twee of meerdere woorden, bijvoorbeeld ‘snel internet’ of ‘goedkope rijlessen’. Hulp nodig? Gebruik  deKeyword Tool van Google, waarmee je kunt kijken hoeveel er op een bepaald woord wordt gezocht en welke andere relevante zoekwoorden vergelijkbaar zijn met het door jou gekozen woord.

  • Verweef je zoekwoorden in de artikelen op je website, maar houd het leesbaar. Anders haakt je lezer alsnog af. Bovendien wordt het bestraft als je de zoekwoorden te kort en vaak op elkaar zet, je kunt dan een spam-markering krijgen.

  • Hoe specifieker je zoekwoorden terugkomen in een artikel, hoe sneller ze doorGoogle worden gevonden.

  • Hoe meer je zoekwoorden combineert, hoe groter de kans dat je artikel naar boven komt als deze combinatie wordt gezocht.

SEA

Als je specifieke groepen klanten wil bereiken met een op hen afgestemde boodschap, dan loont het zeker om je te verdiepen in adverteren via zoekmachines. Dit heet ook wel Search Engine Advertising (SEA). In Nederland werken veel ondernemers metGoogle AdWords

Social media

Je kan kiezen voor Twitter, Facebook, LinkedIn of Google+. Maar kies niet alleen voor het medium dat jij leuk vindt, gebruik het kanaal waar je klanten zich bevinden. 

E-mailmarketing

Voordelen van e-mailmarketing: het is goedkoop, makkelijk en snel (zeker in vergelijking met bijvoorbeeld folders, flyers of radio/tv). 

Banners: Display advertising

Door online te adverteren met een banner kun je de aandacht vestigen op jouw website en genereer je bezoek. Hulp nodig? Besteed bannercampagnes uit aan een mediabedijf, een online salesbedrijf of gebruik het Display Netwerk van Google. In het Display Netwerk zitten websites die hun bannering aan Google hebben uitbesteed.