Hoe zorg ik dat mijn persbericht gelezen wordt?

Voorkom dat je persbericht ongelezen in de prullenbak verdwijnt

04 februari 2013

Je bedrijf heeft nieuws te melden, iets dat iedereen moet weten. Dus stuur je er een persbericht uit. Hoe zorg je dat dit bericht door iedereen gelezen wordt en niet ongelezen in de prullenbak verdwijnt?

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Doel van je bericht

Het is niet vanzelfsprekend dat je bericht automatisch wordt opgepikt door de pers. Een groot gedeelte van de persberichten verdwijnt ongelezen in de prullenbak van de journalist. Bedenk daarom goed met welk doel je een persbericht gaat versturen. Het aantrekken van nieuwe klanten kan bijvoorbeeld niet het hoofddoel zijn van het versturen van een persbericht. Daarvoor kun je beter een advertorial gebruiken waar je voor betaalt. 

Betrouwbare informatie

Zorg dat je artikel voldoet aan de richtlijnen van een persbericht. Als de journalist twijfelt aan de betrouwbaarheid van een persbericht zal het bericht al snel in de prullenbak belanden. Als in elke zin staat dat jouw bedrijf iets 'geweldigs' of fantastisch heeft bereikt, zal een journalist ook snel zijn schouders ophalen. 

Het aanleveren van een persbericht

De meeste persberichten worden tegenwoordig per e-mail verzonden. Dat is voor alle partijen vaak het handigst. Stuur je e-mail vanaf de bedrijfsaccount en niet vanaf je persoonlijke e-mail. Het is zo meteen duidelijk om welk bedrijf het gaat en het komt ook professioneler over.

Als je één mail naar meerdere organisaties tegelijkertijd stuurt, zorg dan dat niet iedereen kan zien welke e-mailadressen je gebruikt. Gebruik daarom in je mailprogramma de BCC-optie (blind carbon copy).

Verwacht overigens geen reply-mail van de journalisten. Als het interessant genoeg is, merk je dat vanzelf door de plaatsing van je bericht. Laat de media ook zelf bepalen of het een belangrijk bericht is of niet. Stuur je mail daarom bijvoorbeeld niet met ‘high-priority’, dit schrikt alleen maar af. Let ook op de opmaak van de mail. Maak de kop wat groter en vet en maak de intro vet en houd het daarbij. Gebruik verder platte tekst, opmaak leidt alleen maar af. 

Stuur geen attachment

Journalisten krijgen heel vaak een mailtje met daarin één regel: ‘zie attachment voor persbericht’. En dan het documentje ‘persbericht.doc’ meegestuurd. De journalist kan zo niet inschatten of het bericht relevant is en zal snel geneigd zijn het bericht verder te negeren.

Het is dus zaak dat de verslaggever zo snel mogelijk kan zien waar de mail over gaat. Zet de kop van je artikel daarom in de subjectregel en mail je persbericht zonder attachments. Foto’s en verdere informatie kan je elders op het internet aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld je bericht eindigen met: voor meer informatie zie <url website>. Op deze website moet alle informatie voor de journalist helder naar voren komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een archief met de vorige persberichten.

Advertorial

Via nieuwsberichten kun je gratis publiciteit krijgen. Dit is vergeleken met een advertentie erg effectief voor het bedrijf. Mensen nemen een nieuwsartikel veel serieuzer en hebben meer geloof in de juistheid van de gegeven informatie. 

Een tussenvorm van reclame en een nieuwsbericht is de advertorial. Dit is een door het bedrijf zelf aangeleverde ‘nieuwspagina’ of ‘nieuwsbericht’. Het is reclame dat geschreven is in de vorm van een artikel; een tekstadvertentie. Een advertorial past meestal beter in de look and feel van een website, krant of tijdschrift en is daarom minder verdacht dan een advertentie.

De advertorial heeft dus een aantal voordelen: je kan er veel informatie in kwijt, je bepaalt zelf welke informatie en het wordt eerder gelezen dan andere advertenties.