Wat is jouw bedrijfs-DNA?

Column | De weg naar succes vanuit de binnenkant

30 november 2012

Veel bedrijven hebben het moeilijk. In de crisis lijkt het vertrouwde business model steeds minder een garantie op succes te zijn. Tijd voor verandering, begin bij je bedrijfs-DNA.

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Tijd om de bakens te verzetten. Maar hoe? Ik heb eens gegekeken naar drie onderzoeken over de vraag wat bedrijven succesvol maakt, ongeacht de economische omstandigheden.  

  1. Focus op bedrijfs-DNA

In 2009 verscheen het onderzoek ‘Merkoriëntatie Als Succesrecept‘. Hieruit bleek: ondernemingen presteren financieel fors beter als ze hun merk-identiteit als uitgangspunt gebruiken. Laat je daarbij niet misleiden door het woord ‘merk’: het onderzoek ging over een brede groep sectoren, waarvan een groot deel business-to-business. Je hoeft dus geen Unilever of Coca Cola te heten om voordeel te doen met je merk.

In plaats van merkidentiteit, kun je daarom beter spreken van bedrijfs-DNA. Wat blijkt? Bij succesvolle bedrijven blijkt dit bedrijfs-DNA het uitgangspunt te zijn voor alles wat ze doen. Het bepaalt hoe ze hun bedrijf inrichten, welke mensen ze aannemen en welke partners ze kiezen. Dat kunt jij ook!

  1. Breng het terug tot de kern

Jim Collins (auteur van boeken als Good to Great, Built to Last, How the Mighty Fall en Freat by Choice) onderzocht jarenlang welke bedrijven op lange termijn de beste prestaties leverden. Wat bleek? De beste bedrijven hielden zich constant de volgende drie vragen voor: (1) Waar heb je een diepe passie voor?; (2) Waar kun je het beste van de wereld in zijn?; en (3) Waar kun je je geld mee verdienen?”. Door je te concentreren op deze vragen, focus je op je essentie, op je bestaansrecht. En je verliest je niet in allerlei complexiteiten waar je niets aan hebt. 

  1. Volg de spelregels die bij je DNA passen

Martijn Driessen van www.ondernemerstest.nl promoveerde op de psychologische aspecten van succesvol ondernemerschap. Hij deed uitgebreid onderzoek naar de vraag hoe psychologische aspecten van de ondernemer de succeskansen van een onderneming beïnvloeden. Driessen beschreef ook hoe de verschillende stereotypen ondernemers (“archetypes”) presteren in verschillende fasen van de bedrijfslevenscyclus. Wat blijkt? De voorwaarden voor succes verschillen per type ondernemer, per levensfase. En hangen impliciet dus af van het DNA van het bedrijf. 

Dus: begin met het bepalen van je bedrijfs-DNA

De rode draad van deze onderzoeken is duidelijk: kennelijk heeft iedere onderneming een soort DNA dat tot uiting komt in de strategie, processen, systemen, cultuur en communicatie. Wil je als ondernemer je kans op succes vergroten, dan moet je je ten eerste bewust worden van dit DNA. Daarna kun je het pas doorvoeren in alle keuzes die je maakt.

Auteur

Ernesto Spruyt