Hoe stel ik een ondernemingsplan (businessplan) op?

Wie ben je, wat wil je en hoe ga je dat doen?

02 maart 2020 23 december 2020

Jouw businessplan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is je houvast voor het opzetten van je onderneming. Door gegevens en verwachtingen op een rij te zetten, kun je goed inschatten of jouw plan haalbaar is.

BV laten oprichten?

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Maak je plan waar

Financiers besluiten op basis van je businessplan of ze je een lening willen verschaffen of niet. Natuurlijk speelt je presentatie en persoonlijkheid ook een heel belangrijke rol. Jij moet het uiteindelijk gaan waarmaken. Een businesspartner kan wenselijk zijn.

Opbouw van het businessplan

Een businessplan is voor elk bedrijf anders, maar er zijn een aantal onderdelen die in elk ondernemersplan opgenomen moeten worden. Voor verdere uitwerking wat er in de onderdelen zelf moet komen, ga je naar de checklist voor het businessplan

  • Introductie. De introductie is de eerste kennismaking met jouw businessplan voor externe analisten. Als dit niet voldoende overtuigend is, is de kans groot dat de rest van het plan ook niet gelezen wordt. Het is een beknopte beschrijving van het project. Het verstandigst is dan ook om dit gedeelte als laatst te schrijven, wanneer je alle onderdelen goed hebt uitgewerkt. Probeer deze informatie beknopt en binnen één a4-tje te houden, zonder duidelijkheid te verliezen. De punten die je in elk geval in de introductie moet opnemen vind je terug in de checklist.

  • Inhoudsopgave. Zorg dat je een duidelijke inhoudsopgave maakt zodat de lezer gemakkelijk onderwerpen kan opzoeken in het document. Wees niet te gedetailleerd, dan gaat het overzicht weer verloren.

  • De onderneming voorstellen. De lezers van je ondernemersplan moeten weten met wat voor onderneming ze te maken hebben. Het is dus van belang om je onderneming kort voor te stellen. Punten waar je op moet letten zijn opgenomen in de checklist.

  • Ondernemingsdoelstellingen. Vertel hier je brede, algemene doelstellingen en je missie. Wees ambitieus maar ook realistisch. Je doelen moeten gebaseerd zijn op marktstudies en op de plaats die je in de markt wil innemen. Formuleer je doelstellingen volgens de SMART methode: 

    • Specifiek

    • Meetbaar

    • Acceptabel

    • Realistisch

    • Tijdgebonden

    Door je doelstellingen zo te formuleren is de kans groter dat je ze in de praktijk ook realiseert.

  • Voorstelling van het nieuwe product of de nieuwe dienst. Beschrijf je nieuwe product of nieuwe dienst goed en kernachtig. Let ook op de ontwikkeling, lancering en commercialisering. Zorg ervoor dat je beschrijving begrijpelijk is voor iedereen, dus ook voor mensen zonder voorkennis. Als het product in het buitenland al op de markt gebracht is, kan het verstandig zijn hierover referenties op te nemen in de bijlage. In de kun je zien wat er in ieder geval moet worden opgenomen in deze voorstelling.

  • Marktanalyse en marketing. Beschrijf hier de bedrijfstak van je onderneming, je doelmarkten, concurrentiepositie, toekomstige klanten en je marketingstrategie. Ga naar de checklist om te kijken welke vragen je hierover moet beantwoorden.

  • Onderzoek en Ontwikkeling. Ga in op onderzoek en ontwikkeling binnen je bedrijf. Leg uit hoe het staat met de kennis binnen het bedrijf en welke beschermingsvormen je hebt toegepast. Kijk in de checklist waar je allemaal op in moet gaan.

  • Technische haalbaarheid. Behandel de technische haalbaarheid van het plan. Maak een grafisch overzicht van het productieproces en behandel hier elke fase van. Punten waar je op moet letten, worden genoemd in de checklist.

  • Netwerk. Geef een beschrijving van je netwerk. Kijk in de checklist waar je allemaal op moet letten.

  • Personeel. Geef een beschrijving van je personeel en wat je nodig hebt om je project ten uitvoer te brengen. In de checklist staat beschreven waar je rekening mee moet houden.

  • Organogram. Een goed geschreven businessplan is de eerste stap richting het succes van een project, maar vrijwel net zo belangrijk zijn de mensen die het uitvoeren. Stel een organogram op waarin een taakverdeling van de verschillende afdelingen en de verantwoordelijke medewerkers worden genoemd. Je kunt van deze mensen ook een C.V. in de bijlage voegen.

  • Financiële Planning. In de financiële planning vertaal je alle bovenstaande punten in geld. Meestal voor een periode van drie jaar. Deze planning geeft potentiële kapitaalverschaffers inzicht in het verdere verloop van het project. De punten die je in je planning moet behandelen, worden genoemd in de checklist.

  • Bijlagen. Als laatste voeg je de bijlagen bij. Het businessplan moet enkel de hoofdlijnen van het project behandelen. Details moeten in bijlagen worden opgenomen. In de checklist vind je de zaken die in de bijlage thuis horen.

Whitepaper

Meer weten over het maken van een ijzersterk ondernemingsplan? Download ons whitepaper 'Hoe maak ik een ondernemingsplan?'


Een bedrijf starten kan je niet alleen, daarom hebben wij met Blended.Law een helpdesk opgezet om jou te helpen bij elke stap. Je begint natuurlijk met het kiezen van de beste rechtsvorm. Weet je niet hoe je deze beslissing moet maken? Neem dan contact met ons op dan helpen we jou met meedenken.