Van contant betalen overstappen naar pin-only? Wacht nog even!

DNB waarschuwt voor overgang op pin-only winkels

18 maart 2013

Uit angst voor overvallen en diefstal gaan steeds meer ondernemers over op pin-only, maar De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt dat we hierdoor kwetsbaar worden voor cyberaanvallen en stroomproblemen. Overal contant kunnen betalen blijft nodig, vindt de bank.

Consumenten betalen steeds vaker met hun pinpas of via internet. Ook afrekenen met je mobieltje zal een opmars maken. Dat is een goede ontwikkeling omdat het ons betalingsverkeer efficiënter en veiliger maakt, maar we moeten oppassen dat we contant betalen niet volledig afschaffen, waarschuwt DNB-president Klaas Knot in zijn voorwoord van het jaarverslag 2012.

Afhankelijk van elektronica

We zijn er nog lang niet klaar voor om munten en briefjes af te schaffen, vindt Knot. Contant geld is namelijk een van de weinige betalingswijzen die vrijwel overal wordt geaccepteerd en volledig anoniem is. Daarnaast is dit het enige alternatief als elektronisch betalen om welke reden dan ook niet functioneert. Ook maakt het consumenten en ondernemers kwetsbaar voor cybercriminaliteit, zoals skimmen.

Veiliger en efficiënter

Contante betalingen afschaffen of enkele kassa's inrichten als pin-only, heeft ook grote voordelen. Ten eerste kun je er geld mee besparen. Een contante betaling kost een ondernemer iets meer dan een pinbetaling, blijkt uit onderzoek van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen uit 2012. Dat komt doordat het je personeel tijd kost om kassa’s bedrijfsklaar te maken, geld te wisselen, opbrengsten naar de bank te brengen, het wisselgeld op peil te houden en kassarollen aan te vullen. 

Voor betalen met pin heb je apparatuur nodig en brengt de bank ook kosten in rekening, maar dit valt gemiddeld per betaling iets lager uit. Daarnaast maakt de overstap op pin-only je zaak een stuk minder aantrekkelijk voor overvallers en ben je niet meer kwetsbaar voor vals geld

De meeste consumenten zijn ook positief over pin-only, zij vinden vooral de veiligheid belangrijk. Eén op de vier consumenten neemt alleen nog maar de pinpas mee als hij boodschappen gaat doen. 

Auteur

Marlou Visser