Wel of geen bedrijfswebsite maken?

Promotieonderzoek over voor- en nadelen bedrijfswebsite

15 december 2009

Een goede en heldere website is voor elk bedrijf erg belangrijk. Toch zorgt het er niet altijd voor dat de opbrengsten voor je onderneming omhoog gaan. Sterker nog, het kan je geld kosten! Dat blijkt uit onderzoek van econome Marije Teerling.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen door de websites een veel betere indruk hebben van je assortiment. Dat betekent dat ze met een vast doel jouw winkel binnenlopen. Dat product meenemen en afrekenen. Het winkelen met impulsaankopen wordt daardoor minder en de klanten zelf komen liefst tachtig procent van de gevallen minder vaak in de winkel. Teerling bestrijdt echter dat winkels dan maar geen website moeten hebben. Een goede site verbetert de perceptie bij klanten, draagt het imago van het bedrijf en is een goed middel om een band met de consument op te bouwen.

Door het traditionele winkelkanaal en de site meer te integreren, is het volgens Teerling mogelijk het negatieve effect van een website te verkleinen. 'De Hema heeft bijvoorbeeld een website waarop je wel producten kunt kopen, maar zodra je daadwerkelijk gaat bestellen, krijg je als eerste optie afhalen en betalen in de winkel. Zo krijg je de klant alsnog de winkel in.'

Lees meer over het onderzoek in het persbericht, te vinden via de site van de Rijksuniversiteit in Groningen.

Auteur

Thomas Rensen