Overname: geen reden tot juichen

Column | Voorkom dat jouw overname mislukt
In het eerste kwartaal van dit jaar blijken meer mkb organisaties optimistisch gestemd. Bijna één op de acht bedrijven overweegt zelfs een overname of fusie komend jaar. Voor een geslaagde overname is due dilligence noodzakelijk, oftewel het boekenonderzoek.
Whitepaper bedrijfsovername lezen?
Klik hier
Download gratis in MijnMKB!
Naar MijnMKB

Wat is due dilligence?

Een boekenonderzoek brengt de staat van de onderneming en de bedrijfsactiviteiten in kaart. Daarbij gaat het niet alleen om het financiële kapitaal, maar ook om het relationele kapitaal in de vorm van een netwerk aan klanten en stakeholders. Met due dilligence wordt het risico vermeden dat het over te nemen bedrijf zich rooskleuriger voordoet dan het in werkelijkheid is.
 

Waarom een overname?

Bedrijven hebben verschillende redenen om een andere onderneming over te nemen. Bijvoorbeeld om het marktaandeel te vergroten aan de hand van het klantenbestand. Daarnaast bestaan de zogenaamde kennisintensieve overnames. Deze overnames zijn erop gericht om de kennis en expertise over te nemen. Uit een recent onderzoek van Nima Amiryany aan de VU blijkt dat in de hightech industrie zulke overnames geenszins slagen. De hightech markt staat bekend om de snelle veranderingen. Door de continue innovaties van technologieën wordt het voor bedrijven moeilijk om met de eigen strategische vaardigheden te blijven concurreren met andere ondernemingen. Door een ander bedrijf over te nemen, haalt een onderneming de gewenste kennis en vaardigheden in huis.

Zelf op zoek naar een bedrijf?

Bekijk onderstaande bedrijven. Deze staan sinds kort te koop. Reageer kosteloos op interessante profielen en kom direct in contact met de verkoper.
 
 

Wanneer mislukt een overname?

Toch mislukt acht op de tien overnames in deze sector. Een oorzaak is het stuklopen van de kennisoverdracht. De ondernemer wil aan de ene kant het overgenomen bedrijf integreren, maar aan de andere kant de autonomie bewaren. Het snel willen inzetten van de ‘gekochte’ kennis lijkt gedoemd te mislukken. Vaak gaat het om collectieve kennis die niet van het ene op het andere moment kan worden gedeeld, maar vaak pas bij intensief samenwerken boven water komt drijven. Het idee van ‘ik koop jouw kennis’ kan in de praktijk dus behoorlijk tegenvallen.
 

Hoe laat ik een overname wél slagen?

Voor zowel de verkopende als de kopende partij is mijn advies: doe je huiswerk en kijk verder dan de financiële cijfers en de bedrijfsactiviteiten. Hoe kun je de bedrijfscultuur typeren? En op welke manier kun je met de bedrijfsovername op de lange termijn voordeel behalen? Dit gaat verder dan het kopen van kennis. Door hier bewust van te zijn is het aannemelijker dat een overname slaagt. Dan pas is er daadwerkelijk reden voor optimisme.

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten