29 procent horeca-ondernemers is pinloos

Voorkom dat je klanten naar de concurrent lopen

22 oktober 2013

Hoewel de pinpas helemaal ingeburgerd is, zijn ze er nog steeds: ondernemers die géén pinapparaat in hun café of snackbar hebben staan. Bij 29 procent van de horecabedrijven is het niet mogelijk om te pinnen, terwijl de verwerking van een pinbetaling je mínder kost dan een cashbetaling.

Bij 29 procent van de horecabedrijven is het niet mogelijk om te pinnen aan de kassa, blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van Panteia/EIM, in opdracht van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.

Met de pinpas naar de bakker

In grote winkelketens en tankstations kan de klant wél altijd met een pinpas terecht. In kleinere detailhandelzaken is dat bij 95 procent van de gevallen. "Alleen bij de Turkse bakker of een kleine snoepwinkel is het nog niet altijd mogelijk," legt een woordvoerster uit tegenover NUzakelijk.

Bij het vorige onderzoek in 2009 had 36 procent van de horecaondernemers nog geen pinautomaat. Toen werd de pinpas ook nog maar bij 91 procent van de mkb-bedrijven in de detailhandel geaccepteerd.

Pinnen goedkoper dan cash

Een van de redenen dat sommige ondernemers nog géén pinautomaat op de bar of toonbank hebben staan, is dat ze denken dat het verwerken van pinbetalingen meer kost dan van contante betalingen. Niks is minder waar. Een gemiddelde pintransactie is inmiddels juist 3 cent goedkoper dan een contante betaling, blijkt uit het onderzoek. Bovendien wordt pinnen steeds veiliger, omdat ondernemers dan minder cash in de kassa hoeven op te slaan. Niet gek daarom dat ook de ondernemers met een marktkraam vaker overgaan tot aanschaf van een pinapparaat: de helft van de marktkoopmannen heeft er één.

Andere opties

Behalve het 'gewone pinnen', is het ook het nieuwe pinnen en mobiel betalen in opkomst. Zo kun je je klanten aanbieden om te betalen via een mobiel pinapparaat dat je gewoon in je broekzak hebt zitten: handig voor ondernemers die op locatie producten aanbieden. Je klanten laten betalen met hun mobiele telefoon kan ook, bijvoorbeeld via de MyOrderapp van De Rabobank of de NFC-chip in een smartphone, waarmee Rabobank, ING en ABN AMRO experimenten.