India is een van de BRIC-landen: opkomende economieën die steeds belangrijker zullen worden. Ontdek de Indiase markt en het bedrijfsleven op handelsmissie met minister Lilianne Ploumen, van 2 tot 6 september.
In dit artikel
De aanmelding voor deze missie sloot op 28 juni. Ruim veertig bedrijven gaan mee op deze handelsmissie.
Zakendoen in India
India is met een bevolking van 1,2 miljard mensen na China het land met de meeste inwoners ter wereld. India ontwikkelt zich tot een van de belangrijkste spelers op de wereldmarkt met een gestage groei van 7 procent, enorme marktomvang en snel stijgende koopkracht.
Deze combinatie van factoren noopt tegelijkertijd tot een even zo snelle versterking en verduurzaming van de economie. De sterk groeiende Indiase afzetmarkt en de grote behoefte aan kennis en technologieën bieden vele kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Steden
Circa een kwart van de bevolking woont al in de stedelijke gebieden en dit zal explosief groeien naar zo’n 600 miljoen mensen. Urbanisatie zal een enorme impact hebben op de economische groei in de komende jaren, waarbij ‘smart cities’ de motoren zullen zijn.
Ondanks de ‘groene revolutie’ is India nog niet zelfvoorzienend op voedselgebied. India produceert veel, maar tenminste 30 procent van deze productie gaat verloren in de ‘supply chain’. Deze omstandigheden maken India voor Nederlandse bedrijven interessant zowel als afzetmarkt als in het aangaan van structurele uitdagingen op het gebied van verstedelijking en voedselzekerheid.
Sectoren
Tijdens deze missie ligt de focus op de volgende thema's:
Voedselzekerheid
Verstedelijking
Concrete onderwerpen tijdens de missie zijn: duurzame stedelijke ontwikkeling, stedelijke mobiliteit, sanitatie, stedelijke vervuiling, afval- en watermanagement, cold chain, efficiënte voedselproductiemethoden, samenwerking op terrein van innovatie.