"Rode spanbanden zijn geen succes in Polen"

MKB Export Award-deelnemer Monique Ansink over internationaal ondernemen

09 januari 2014

Monique Ansink is directeur van Excellent Products, een bedrijf dat sleepkabels, spanbanden en snelbinders maakt en verkoopt in Europa en Azië. Sinds ze meeging met een economische missie naar Turkije richt ze haar vizier op dit land. "Tijdens zo'n missie gaan er veel deuren voor je open, het werkt dus zeker wel!"

Naam: Monique Ansink

Bedrijfsnaam: Excellent Products

Bedrijfsvorm: B.V.

Opgericht: 1976, Ansink is er sinds 1999 bij als directeur met een partner en sinds 2008 volledig directeur

Aantal werknemers: 25 in Nederland, 60 in Vietnam

"Ook als kleiner bedrijf kun je internationaal actief zijn", zegt Ansink. Ze begon in 1991 bij Excellent Products om de export op te zetten. Inmiddels gaat 95 procent van de producten naar het buitenland en heeft het bedrijf een eigen fabriek. "Eerder lieten we onze producten in Azië produceren, maar als de fabriek niet van jezelf is, heb je toch minder grip op de kwaliteit en het productieproces."

Na een handelsmissie naar Vietnam, waar ook Willem-Alexander en Máxima aan deelnamen, besloot Ansink hier een eigen fabriek op te zetten. Er werken inmiddels zo'n 60 werknemers. "We kunnen nu zelf onze grondstoffen inkopen en testen en er ook voor zorgen dat de producten aan alle standaarden voldoen. Onze producten worden gebruikt in het verkeer, dus het is erg belangrijk dat de kwaliteit goed is."

Turkije

Ansink is na de missie naar Vietnam in november 2012 ook meegegaan met de economische missie naar Turkije, onder leiding van premier Mark Rutte. "De Nederlandse ambassade heeft toen verschillende afspraken gemaakt met retailers in de bouw- doe het zelf- en autosector, waar wij onze producten zouden kunnen afzetten. Het helpt heel erg als de ambassade contacten voor je legt. Al onze afspraken gingen door. We willen graag uitbreiden naar Turkije. Inmiddels bedienen we het grootste deel van Europa al en in deze groeimarkt zien wij nog echt mogelijkheden."

Zakendoen in Turkije is niet altijd even makkelijk, merkt Ansink. "Het zakendoen begint daar pas als je een contract hebt gesloten. Wij waren wel even verbaasd dat de Turkse partners nog met allerlei aanvullende eisen en wensen op de proppen kwamen nadat het contract al was getekend. Dat komt wel vaker voor, hoor ik van andere ondernemers. Het is even wennen, maar we kunnen nu langzaam beginnen met voet aan de grond krijgen in Turkije."

Goed marktonderzoek

Naast Europa en Turkije worden de producten vanuit Vietnam ook verkocht aan Japan, Australië en Maleisië. Het is belangrijk om elke markt eerst te bezoeken en goed te onderzoeken, stelt Ansink. "Als je hebt bepaald naar welk land je wil, is het handig om er meteen naartoe te gaan om te kijken wat er in de winkels wordt aangeboden, wat de prijzen zijn en wat de smaak in dat land is. Als ik dat heb gedaan, reis ik er de tweede keer naartoe met monsters en prototypes van producten waarvan ik denk dat ze interessant zijn voor de winkeliers daar. Vaak maken we aanpassingen die speciaal zijn toegesneden op de markt, want de eisen waar producten aan moeten voldoen, zijn niet altijd hetzelfde."

Ook moet je rekening houden met de cultuur. Ansink: "Onze spanbanden sloegen totaal niet aan in Polen, ik had geen idee waar dat aan lag. Pas toen we er waren, kwamen we erachter dat de rode kleur van de banden daar synoniem staat voor slap, terwijl we het in Nederland juist als een sterke kleur zien. Sinds we de banden voor Polen geel maken, lopen ze goed."

MKB Export Award

Monique Ansink is een van de ondernemers die zich heeft ingeschreven voor de MKB Export Award. Ze maakt kans op een tegoed van 30.000 euro om pakjes en goederen de wereld over te sturen van TNT Express, een taalcursus naar keuze bij de nonnen in Vught en een Zakenpartnerscan van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Wil jij ook meedoen? Kijk op verovernieuwemarkten.nl.

Auteur

Marlou Visser