Wat is een youngtimer?

En waarom is het zo voordelig om er een te rijden?

25 maart 2020

Een oud tweedehandsje als zakelijke auto? Dat klinkt niet erg aantrekkelijk. Daarom spreken we liever van “youngtimers”. Klinkt hip? Terecht, want door een youngtimer te rijden in 2020 kun je als ondernemer heel wat geld besparen.

Op de hoogte blijven van al het ondernemersnieuws?

Is jouw mobiliteit klaar voor de toekomst?

Kopen of leasen, welke keuze past bij mij?

Soms is oud beter dan nieuw. Daar hoef je helemaal niet nostalgisch voor te zijn. Mogelijk is het voor jouw onderneming juist slimmer om geen nieuwe auto van de zaak aan te schaffen. Want zodra die op jouw naam staat ben je al een flink deel van je geld kwijt: hij is niet meer nieuw, dus minder waard.

Bijtelling 2020

Voor zakelijke auto's houdt het daar niet op, want als je hem ook privé wilt rijden, krijg je te maken met de bijtelling. Weliswaar mag je je autokosten aftrekken, maar daar staat tegenover dat je elk jaar een percentage van de cataloguswaarde bij je winst moet optellen. Inderdaad: de prijs van de nieuwe auto. Ook al is hij niet meer nieuw.

Voor een auto met CO2-uitstoot moet je rekening houden met 22 procent bijtelling. Voor een auto zonder CO2-uitstoot, zoals een elektrische auto of een auto op waterstof hoef je maar met 8 procent van de cataloguswaarde te werken. Voor een elektrische auto geldt de 8 procent bijtelling slechts tot 45.000 euro.

Premium

Je zou kunnen overwegen een youngtimer te kopen. Dat is een auto die 15 jaar of langer geleden voor het eerst op kenteken is gezet. Een auto uit 2005 of verder terug, dus. Voor een paar duizend euro kun je er een kopen die destijds als premium-model de deur uit is gegaan. Koop er een waarvan de onderhoudshistorie bekend is en ga in zee met een betrouwbaar bedrijf, en je bent verzekerd van een prima auto zonder buitensporige kosten voor reparatie en onderhoud.

Dagwaarde

En zelfs al zou je hogere kosten maken voor reparatie en onderhoud, dan kun je die lachend betalen. Het grote voordeel van een youngtimer is namelijk, dat er een apart bijtellingstarief voor geldt. Per jaar moet je 35 procent van de dagwaarde optellen bij je inkomen. Inderdaad: niet de catalogusprijs, maar de dagwaarde. Ook al koop je een auto die in de jaren '90 voor honderdduizend gulden werd verkocht, je betaalt bijtelling over het bedrag waarvoor jij hem hebt gekocht.

Aftrek

Intussen heb je dus wel alle voordelen van een zakelijke auto: alle kosten mag je aftrekken van je winst. Dus reparatie, benzine, tol, parkeergeld, de wasstraat en de wegenbelasting, elke cent brengt het bedrag waarover je belasting moet betalen verder omlaag. Aan de andere kant tel je een piepkleine bijtelling bij je winst, en klaar is kees. De fiscus betaalt dus flink mee aan jouw auto. En dat scheelt heel veel geld.

Voorbeeld

Een voorbeeld. Stel, je wilt een representatieve auto uit het hogere segment. Je zou een nieuwe Audi A6 Avant kunnen kopen, voor pakweg 60.000 euro. Ieder jaar tel je 25 procent van de catalogusprijs bij je winst voor het privégebruik: 15.000 euro. Aan de andere kant kun je jaarlijks 8.000 euro afschrijven. Als we de overige kosten even buiten beschouwing laten, blijft er dus 7.000 euro bijtelling over.

Je kunt echter ook een Audi A6 uit 2005 kopen. Je vindt een luxe-uitvoering met 150 duizend kilometer op de teller, met de onderhoudsboekjes erbij. De auto blijkt altijd onderhouden te zijn door de dealer. Je betaalt 6.000 euro. De bijtelling bedraagt dan 35 procent over die dagwaarde, dus 2.100 euro in het eerste jaar. Daar tegenover staat een afschrijving van misschien 1.000 euro per jaar. In dit geval blijft er dus 1.100 euro aan bijtelling over, een verschil van bijna 6.000 euro. Stel dat je in de hoogste belastingschijf valt, dan praten we dus over een fiscaal voordeel van ruim 3.000 euro in het eerste jaar. De bijtelling voor je youngtimer neemt bovendien elk jaar af. De dagwaarde is immers leidend, en met elke dag en elke kilometer gaat die omlaag.

BTW-correctie

Toch is de catalogusprijs van je youngtimer niet helemaal irrelevant. Als je namelijk BTW-plichtig bent, vraag je de BTW op autokosten terug. Aan de andere kant moet je het privégebruik voor de BTW compenseren. Dat doe je als volgt. Eerst moet je nagaan of je youngtimer een zogenoemde marge-auto is. Een marge-auto is gedurende zijn levensduur tenminste eenmaal in het bezit geweest van een particulier in Europa. Sindsdien wordt hij BTW-vrij doorverkocht. Als er dus geen BTW staat op de aankoopfactuur, dan heb je te maken met een marge-auto. Youngtimers zijn vrijwel altijd marge-auto's.

Werkelijk gebruik

Voor marge-auto's die zakelijk vermogen zijn maar ook privé gebruikt worden, moet je elk jaar 1,5 procent van de cataloguswaarde opnemen als BTW voor privégebruik in de laatste aangifte van het jaar. Stel dat de youngtimer uit ons voorbeeld 45.000 euro kostte. Dan tel je jaarlijks voor het privégebruik 675 euro op bij de af te dragen BTW. Je hebt overigens ook de mogelijkheid om deze BTW-correctie te berekenen naar werkelijk privégebruik. Voor de BTW telt woon-werkverkeer ook als privégebruik. In sommige gevallen kan dat voordeliger uitpakken. Daarover lees je meer op de website van de Belastingdienst. Ook vind je daar meer informatie over hoe je de BTW-correctie berekent in het zeldzame geval dat er nog wel BTW zit op je youngtimer.

Is jouw mobiliteit klaar voor de toekomst?

De komende jaren verandert er veel op het gebied van mobiliteit. Weet jij wat dit voor jouw bedrijf betekent? En ben jij goed voorbereid? Test het nu en ontvang tips voor een optimale mobiliteit.