Wat is social listening?

Ken je klant en zijn behoefte: monitor social media
Wat is de actuele behoefte van jouw klant? Welke producten en diensten slaan aan en welke niet? Social media kunnen een goede raadgever zijn. Maar hoe houd je bij wat er allemaal gezegd en geliked wordt en wat doe je er vervolgens mee? Een paar tips en tools voor social listening.
Meer doen in minder tijd? Zo doe je dat
Klik hier
Download hier het whitepaper over slimmer werken
Lees verder
Meer tips over social media
Klik hier
Lees het whitepaper
Ga
Social listening gaat puur over het monitoren van online conversaties. Denk aan berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram, etc. Veel organisaties zijn er al op ingericht om vragen en klachten van klanten goed en snel te beantwoorden. Maar je kunt meer met social listening. Je kunt je communicatie verbeteren, trends herkennen en inspelen op actuele en toekomstige behoeften. Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Hoe doen concurrenten het? Hoe ontwikkelt de markt zich?


Hoe werkt social listening?

Je kunt natuurlijk zelf op verschillende social media opzoeken wat er allemaal gezegd wordt. Gelukkig zijn er veel handige tools (online programma’s) die social listening een stuk eenvoudiger en overzichtelijker maken. Een paar suggesties:
 
  • Reputatie
De reputatie van je bedrijf is heel belangrijk. Als je puur wilt weten wat de buitenwereld over jouw bedrijf, product, dienst of concurrent schrijft via blogs of op Twitter dan kun je de volgende websites gebruiken om te zoeken: Blogsearch.google.com, Search.twitter.com en Addictomatic.com.
 
  • Analyseer je Twitter-berichten
Wat is het effect van je eigen social media-berichten? Gebruik Tweetreach.com, Tweetlevel.edelman.com en SocialBro.com om statistieken op te vragen over het bereik en succes van je eigen Twitter-berichten.
 
  • Eén platform voor social media
Wil je één platform om je social media te gebruiken en je berichten te analyseren? TweetDeck.com, Hootsuite.com, OBI4wan en eBuddy.com verzamelen Tweets en Facebook-updates. Ook kun je berichten alvast klaarzetten om bijvoorbeeld te twitteren.
 
  • Koppeling met je CRM
Als je een klant of lead benadert is het handig om in één oogopslag te zien wat hij of zij allemaal heeft gezegd op social media (over je bedrijf, product of dienst). Sommige CRM-systemen (Customer Resource Management) hebben een social media listening functionaliteit waarmee dit mogelijk is. CRM-aanbieder Salesforce komt bijvoorbeeld binnenkort met een ingebouwde ‘social studio’ waarmee dit mogelijk is. Heel handig voor je klantenservice en je sales-afdeling.
 
Welke tools je ook gebruikt, zorg ervoor dat je helder voor ogen hebt wat je met social listening wilt bereiken. Maak een plan met doelstellingen en bepaal hoe je de voortgang slim en effectief kunt meten.

Dossiers

Hoeveel invloed heb jij op social media?

Lunchbijeenkomst in Utrecht: Klout
Sociale media zijn belangrijk voor de online reputatie van jouw bedrijf. Hoeveel autoriteit heb jij op Twitter, Facebook of LinkedIn? Tijdens deze...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten