Hoe verbeter ik mijn retentie?

Zorg dat je klanten terugkeren | 5 tips

14 juni 2018

Nieuwe klanten werven is tijdrovend. Het loont dan ook om je meer te richten op het behoud van je bestaande klanten: retentie. Hoe zorg je er nu voor dat ze bij je blijven? En nog belangrijker, hoe zorg je ervoor dat ze van je blijven kopen?

CRM, facturatie en projectmanagement in 1 online tool

Hoe maak je een contentplan?

Retentie

Retentie of retentiemarketing is een onmisbaar onderdeel in je bedrijf. Met deze marketingaanpak houd je een langdurige relatie met klanten in stand en stimuleer je hen om herhaald jouw producten of diensten af te nemen. En dat loont. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het wel zes tot tien keer zoveel kost om een nieuwe klant te werven dan een bestaande klant te behouden. Nieuwe klanten zijn immers moeilijker te vinden en hebben bovendien niet meteen een aantrekkelijke klantwaarde.

Dat is anders bij je bestaande klanten. Zij kennen je al en weten wat voor kwaliteit je te bieden hebt. Je hoeft er dus niet veel in te investeren om ze dat via marketing en reclame te vertellen. Bestaande klanten besteden daarnaast ook nog eens meer en zorgen zo dus voor een hogere winst. En nog belangrijker, ze maken de beste reclame voor je die je maar kunt wensen: via mond-op-mond.

Klantwaarde

Retentiemarketing gaat echter wel veel verder dan alleen maar het vasthouden (retentie) van je bestaande klanten. Het gaat vooral om het verhogen van hun klantwaarde. Je wilt immers dat ze vaker van jou blijven kopen. Hoe zet je ze nu aan tot meer herhaalaankopen?

5 Tips om je retentie te verbeteren:

1. Geef de klant een goede reden

Bestaande klanten hebben wel een reden nodig om opnieuw bij jou iets te kopen. Daarom moet je ze ook iets bijzonders te bieden hebben: een uniek product, een scherpe prijs, extra voordeel of een uitstekende klantenservice.

2. Denk aan je timing

Benader je klant op een relevant moment dan heb je veel meer succes met je boodschap. Een betere timing van jouw aanbod kan de respons ten opzichte van een traditionele DM-aanpak met 10 tot 20 procent verhogen.

3. Zorg voor binding met je klant

Vaak verliezen bedrijven na de verkoop hun klanten uit het oog. Producten gaan vaak lang mee, en het duurt even voordat de klant weer bij je terug komt. Zorg er daarom voor dat het niet uit-het-oog-uit-het-hart wordt. Hou je klant aan je verbonden. Dat kan op allerlei manieren. Door hem aandacht of vertrouwen te geven, bijvoorbeeld met een verjaardagsmailtje, of een nieuwjaarswens. Maar ook door hem maatwerk, service en contracten te bieden.

4. Geef de klant een voordeel

Voordeeltjes zijn voor bijna iedereen doorslaggevend bij het kiezen van welke producten je koopt. Leuke aanbiedingen doen het altijd goed. Kijk bijvoorbeeld hoe de Albert Heijn dat doet met haar bonuskaart. Je vaste klanten belonen met voordeeltjes is trouwens ook niet eens zo moeilijk, want de marges op herhaalaankopen zijn namelijk vaak hoger dan bij eerste aankopen.

5. Maak het de klant makkelijk

Maak het de klant makkelijk om opnieuw bij jou te kopen. Dat kan op allerlei manieren. Van een reminderservice bijvoorbeeld of een eigen online omgeving voor de klant met persoonlijke tips, verlanglijstjes en bestelhistorie, zoals bij Bol.com. Of ontwerp een speciale app om het leven van je klant makkelijker maken.

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKB Servicedesk. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.