
Swapfiets-oprichter Richard Burger wist een paar jaar geleden niet waar hij moest beginnen toen hij een tweedehands elektrische auto wilde kopen. Dat was het begin van een nieuwe startup: Eccasion. Nu tikt hij dagelijks de beste deals op zijn kop voor klanten. "We verkopen niet uit voorraad, de wens van de klant staat voorop. We zoeken de beste match. Soms kan dat zelfs mijn privéauto zijn."

Inhoud:

Richard Burger (links) en Martijn Obers (rechts)
Van fietsen naar auto's
Richard Burger was tot nu toe vooral bekend als de medeoprichter van Swapfiets, het fietsabonnement met de blauwe voorband. In 2023 vertrok hij, naar eigen zeggen vooral omdat hij iets nieuws wilde opbouwen. 'Swapfiets is een groot bedrijf geworden met op het hoogtepunt meer dan 1.500 medewerkers. Dat was fantastisch, maar ik miste het vuur en de spirit van zelf ondernemen."
Hij heeft nog steeds goed contact met Swapfiets en de andere medeoprichters Dirk de Bruijn en Martijn Obers. Zij vertrokken rond hetzelfde moment. In 2024 begon Burger samen met Obers een nieuwe onderneming: Eccasion, een online autodealer voor particulieren en ondernemers die op zoek zijn naar een tweedehands elektrische auto.
Niet de accu, maar vertrouwen is het probleem
Het idee ontstond bij Swapfiets, waar ze leerden dat dure accu's van elektrische fietsen vaak simpel te repareren zijn. "We dachten: dit is de oplossing om tweedehands elektrische auto's populairder te maken", vertelt Burger. "Maar al gauw ontdekten we dat auto-accu's zelden stukgaan. Het probleem is een onterechte angst: consumenten denken dat de accu van een elektrische auto snel degradeert zodra de fabrieksgarantie vervalt, net zoals bij een smartphone of laptop. De techniek was goed, maar het vertrouwen ontbrak."
Vertrouwen is essentieel, zeker omdat een auto voor de meeste mensen een grote uitgave is. Daarom besloten Burger en Obers niet te focussen op reparaties, maar de onzekerheid bij de kopers. "Bestaande dealers en vergelijkingswebsites boden weinig antwoorden op vragen", vertelt Burger. "Toen ik zelf mijn eerste elektrische tweedehands auto wilde kopen, wist ik niet waar ik moest beginnen. Je let tenslotte op andere zaken dan bij een benzineauto, zoals de actieradius en status van de accu."
Objectief, laagdrempelig en persoonlijk
Ze begonnen een bedrijf waarmee ze voor particulieren en ondernemers op zoek gaan naar betrouwbare tweedehands elektrische auto's. De dienstverlening is laagdrempelig en persoonlijk. Burger: "Jij geeft aan wat je zoekt, bijvoorbeeld een zwarte Skoda Enyaq. Vervolgens zoeken wij jouw beste match op veilingen die normaal alleen toegankelijk zijn voor autohandelaren. Dit doen we op basis van no cure, no pay. Je krijgt objectief advies, wij hebben geen eigen voorraad en pushen dus geen auto’s die toevallig bij ons staan."
Klanten doen een aanbetaling als Eccasion een auto voor ze heeft gevonden die ze willen proefrijden. Ze beslissen definitief na de proefrit. De klanten krijgen een volledige onderhoudshistorie, batterijcontrole, 12 maanden garantie en een proeftijd van 14 dagen.
Innovatie & digitalisering: efficiënter werken door te automatiseren
Om dit schaalbaar te maken, ontwikkelden Burger en Obers technologie die razendsnel honderden auto’s scant, beoordeelt en prijst. "Deze automatisering maakt ons werk tien keer efficiënter, waardoor wij onze tijd volledig kunnen besteden aan persoonlijk contact", zegt Burger. "Wij geloven namelijk dat je bij zo’n grote uitgave geen chatbot wilt, maar een menselijke expert die verstand van zaken heeft en garanties biedt. Technologie doet het zware zoekwerk, het persoonlijke contact zorgt voor vertrouwen."
Op dit moment werken er vijf mensen voor Eccasion, waaronder de twee oprichters. "Als je belt, heb je dus grote kans dat je mij zelf aan de lijn krijgt."
AI zorgt voor efficiëntie
De service is persoonlijk, maar kunstmatige intelligentie (AI) speelt een grote rol in de ontwikkeling van het platform. "We passen direct de nieuwste technieken toe in ontwikkeling, analyses en onderzoeken. Stel je voor: in de begintijd van Swapfiets bestond veel technologie nog niet eens. Nu kunnen we veel sneller, efficiënter en met lage kosten opschalen."
Systematisch en procesmatig
Burger is van huis uit fietsenmaker noch autoverkoper, maar expert op het gebied van maritieme techniek. Samen met Obers studeerde hij aan de TU Delft. "We passen de systematische, procesmatige manier van werken uit de techniek toe in onze bedrijven", zegt hij. "Dat werkt goed. Ondernemen is volgens mij ook niets meer dan ergens beginnen, tegen problemen aanlopen en oplossingen vinden."
Geld & Groei: netwerk en ervaring
Goede naam en contacten
Hij geeft toe: dat klinkt makkelijker dan het is. "Een autobedrijf beginnen is niet eenvoudig", zegt Burger. "Zo is een bankrekening openen als autobedrijf niet makkelijk, want de sector heeft een slechte naam. Verder kom je als nieuwkomer niet zomaar binnen bij veilingen. Je moet eerst een bepaald volume verkopen."
Voor Burger en Obers was het allemaal wat makkelijker, omdat zij al bekend waren in de wereld. Swapfiets is onderdeel van Pon Holdings B.V., een groot Nederlands mobiliteitsbedrijf dat bekendstaat als importeur van Volkswagen en Audi. "Dankzij onze contacten en ondernemerservaring kwamen wij makkelijker binnen. Zo konden wij al terecht op de veilingen voor de verkoop van onze eerste auto."
Weinig concurrentie
Op dit moment concurreren ze vooral met merkdealers en traditionele autohandelaars, maar hun verkoopmodel is uniek. Ze zijn volledig gebaseerd op zoekopdrachten, 100% elektrisch en hebben in principe geen voorraad.
"Als we een koopje zien in de top-5 populaire auto's, dan is het makkelijk om zo'n auto aan te schaffen. Ik rijd zelf inmiddels mijn derde elektrische tweedehands auto, want mijn privéauto staat altijd te koop. Als het lang duurt voordat een klant een match vindt en mijn auto past goed, dan mag hij die hebben en koop ik een andere."

Nu: organische groei
Vooralsnog kunnen ze goed groeien met weinig financiering, vertelt hij. "We kopen namelijk pas een auto op het moment dat we een klant hebben", zegt hij. "Ons werkkapitaal en de voorraadfinanciering kregen we makkelijk voor elkaar, ook dankzij onze contacten."
Het doel: 1.000 auto's per jaar verkopen, ongeveer 20 per week. "Daarmee zijn we dan de grootste elektrische autodealer van Nederland", zegt hij. "Dit is pas onze eerste mijlpaal. De markt voor elektrische occasions groeit namelijk hard: in 2023 werden er 50.000 verkocht, in 2024 waren dat er al 80.000."
'Zonde om ingehaald te worden'
Momenteel hebben ze geen extra geld nodig om organisch te groeien. "Als we binnenkort sneller willen gaan, dan moeten we op zoek naar een kapitaalinjectie", zegt hij. "Daar denken we nu al over na, want de markt ontwikkelt heel snel. We hebben iets unieks neergezet met veel potentie, misschien zelfs internationaal. Het zou zonde zijn als we ingehaald worden."
Personeel & werkgeverschap: een groot doel geeft mensen motivatie
Bij die groei hoort ook personeelsuitbreiding, want persoonlijk contact staat voorop. "Bij Swapfiets heb ik geleerd dat mensen graag bij je werken als je een gaaf verhaal hebt", zegt hij. "Bij Swapfiets was dat: vergroening door meer mensen op de fiets krijgen. Ook nu zijn we meer dan autoverkopers: ons nieuwe concept draait om het versnellen van verduurzaming."
Als iedereen achter het gezamenlijke doel staat, wordt werken veel leuker. "Een groot doel geeft mensen motivatie", zegt hij. "Als het medewerkers alleen gaat om het salaris aan het einde van de maand, dan doe je iets niet goed. Het is ook belangrijk om transparant en eerlijk te zijn. Laat iedereen weten wat er speelt, ook als het minder gaat."
Duurzaam ondernemen: nieuw bedrijf, betere wereld
Burger heeft een duidelijke drijfveer als ondernemer: "Voor mij moet een nieuw bedrijf bijdragen aan een betere wereld. Net als bij Swapfiets wilden we een ander, duurzamer businessmodel introduceren in een traditionele markt."
Impact en euro's
Voor hem persoonlijk staat duurzaamheidsimpact gelijk aan euro’s, zegt hij. "Maar dat is lastig te verkopen aan investeerders", vertelt hij. "In een commercieel bedrijf moet je duurzaamheid daarom altijd onderdeel maken van je verdienmodel."
In het geval van Swapfiets betekende investeren in betere onderdelen dat de fiets minder vaak stuk ging. "Dat is duurzaam en maakt je verdienmodel sterker, want je hebt minder materiaal, arbeid en transport. Je moet dus actief op zoek gaan naar investeringen waarbij duurzaamheidseffecten en financieel rendement samenkomen."
'Als duurzaam duurder is, gaan mensen het niet doen'
De fiets is in de stad nog steeds het beste vervoermiddel, vindt hij. "Maar voor langere afstanden is de elektrische auto het meest realistische duurzame alternatief", vertelt hij. "Ik geloof echt dat we de elektrificatie versnellen door obstakels weg te nemen voor consumenten."
Verder helpt het dat ze zich richten op occasions. "Als een duurzame keuze duurder is, gaan mensen het niet doen", vertelt hij. "Gelukkig worden de tweedehands modellen steeds goedkoper en beter. Onze uitdaging is de rekensom inzichtelijk maken: een diesel is goedkoper in aanschaf, maar een tweedehands elektrische auto wint het op gebruikskosten en levensduur."
'Focus op waar jij de beste van de wereld in kunt zijn'
Burger is weer bezig met wat hij het liefst doet: een bedrijf vanaf nul opbouwen. Welke belangrijke lessen neemt hij mee uit zijn Swapfiets-tijd? "De grootste valkuil voor ondernemers is dingen bouwen waarin je geen onderscheidend vermogen hebt", zegt hij. "Focus op waar jij de beste van de wereld in kunt worden. Wij bouwen bijvoorbeeld geen eigen klantcontactsysteem, want bestaande marktstandaarden zijn daar veel beter in. Dat scheelt veel tijd en geld. Wij ontwikkelen specifiek technologie om auto's te vinden en te matchen, daar ligt onze kracht."
Verder raadt hij ondernemers met een goed idee aan om klein te beginnen. "Veel startende ondernemers blijven hangen in een te grote, complexe visie. Zet gewoon die site online, verkoop je eerste auto en leer van die eerste klant."
