Grootste webshops zien omzet in 2022 dalen

Voor het eerst in 16 jaar minder omzet bij grootste online winkels in Nederland

man met baard achter laptop met creditcard webshop omzet

In 2022 hebben de grootste webshops in Nederland voor het eerst in 16 jaar minder omzet gedraaid. Er was een daling van 2%. Dat blijkt uit onderzoek van e-commerce vakblad Twinkle.

Gezamenlijke omzet online verkopers

Twinkle maakte in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam een lijst van de driehonderd grootste webshops van Nederland. De gezamenlijke omzet van deze online verkopers was in 2022 2% lager dan het jaar daarvoor. Het jaar daarvoor was er juist een gemiddelde omzetgroei van 27,5% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Grootste webshops top 10

De top 10 grootste online winkels in Nederland ziet er als volgt uit:

  1. Bol.com

  2. Albert Heijn

  3. Coolblue

  4. Zalando

  5. Amazon

  6. Jumbo

  7. Wehkamp

  8. Picnic

  9. Apple

  10. Ikea

Bol.com had een omzet van ruim 4 miljard euro, tegenover 4,1 miljard euro een jaar eerder. Coolblue ging van een omzet van 1,6 naar 1,5 miljard euro.

Plafond online groei

De online retail heeft zich enorm ontwikkeld, met name tijdens de coronapandemie. De omzetdaling is volgens Daniël Verheij, hoofdredacteur van Twinkle, misschien een indicatie dat het voorlopige plafond voor online groei is bereikt.

Verzend- en retourkosten

De webshops in de top 300 hanteren niet dezelfde regels als het gaat om verzenden en retourneren. Bij sommige bedrijven is verzending altijd gratis (9%) terwijl bij andere shops verzending gratis is vanaf een bepaald bedrag (60%). Bij 27% van de webshops moet je altijd betalen voor verzending.

Steeds meer webshops experimenteren met het al dan niet gratis retourneren van de pakketten. 29% van de webwinkels rekent altijd retourkosten. Een van deze webshops is Wehkamp, als eerste van de grote webwinkels. Naar verwachting zullen meer webshops dit voorbeeld volgen.

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.