Helft van de werknemers kan fietsen naar werk, maar doet het niet

Dit kun jij als werkgever doen om fietsen te stimuleren

Meer dan de helft van de werknemers woont op fietsafstand van het werk. Maar 47% van hen pakt (bijna) nooit de fiets. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau &Morgen, werkgeversorganisatie AWVN en Reisbalans. Dit zijn dagelijks ruim 2,2 miljoen gemiste kansen om autokilometers en CO₂-uitstoot te besparen. En dat is zonde, want fietsen biedt veel voordelen voor het milieu, je medewerkers, maar ook voor jou als ondernemer.

Jonge vrouw op fiets groene arbeidsvoorwaarden

Werkgevers zetten stappen, maar fiets blijft staan 

Werkgevers zijn wel degelijk in beweging. 85% van de organisaties met duurzame arbeidsvoorwaarden zet in op schonere mobiliteit, waarvan driekwart specifiek het gebruik van de fiets stimuleert. Toch blijkt: met alleen goede regelingen kom je er niet. De uitdaging zit in het activeren van medewerkers.  

Wat kun je doen om fietsen naar werk te stimuleren? 

Wil je als werkgever het verschil maken? Dan is het belangrijk om fietsen niet alleen mogelijk te maken, maar ook écht aantrekkelijk. Denk aan: 

  • Een fiets van de zaak. Dat is fiscaal aantrekkelijk én laagdrempelig.  

  • Een goede fietsvergoeding. Beloon fietsers met een vergoeding die echt concurrerend is met die voor autokilometers. 

  • Fietsvriendelijke faciliteiten. Zorg voor veilige stallingen, oplaadpunten voor e-bikes en douches op het werk. 

  • Actieve communicatie. Laat weten wat de mogelijkheden zijn en geef als werkgever zelf het goede voorbeeld. 

Fietsen naar werk loont, voor iedereen 

Meer fietsende medewerkers betekent: minder files en CO₂-uitstoot. Daarnaast heb je minder parkeerruimte nodig en werk je aan een duurzaam imago. En vergeet ook niet dat meer fietsen zorgt voor gezondere medewerkers. Zo levert het jou als werkgever gezondheidswinst én kostenbesparing op.  

Wat vind je van dit artikel?

Mariëlle van den Bogaard

Auteur

Mariëlle van den Bogaard

Met een achtergrond in marketing en communicatie weet ik hoe waardevol een goed geschreven tekst is. Ik ondersteun ondernemers graag door complexe onderwerpen helder uit te leggen en kennis te delen waar je écht wat aan hebt.